Skip to main content
BlogpostsTaaltips

U of jij gebruiken op je website: welke aanspreekvorm kies jij?

By september 28, 2021No Comments

U of jij gebruiken op je website: welke aanspreekvorm kies jij?

U of jij gebruiken op je website: welke aanspreekvorm kies jij?

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Kris

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Kris

Moet je nu ‘u’ of ‘jij’ gebruiken op een website? Dat is misschien wel een van de vragen die wij het allermeest krijgen. En eigenlijk kunnen we daar heel kort over zijn. ‘Jij’ past bijna altijd beter, zeker online. Letterdesk is in ieder geval groot fan van tutoyeren. Waarom? Dat lees je in dit blog!

Had je deze vraag 50 jaar geleden gesteld, dan was het antwoord heel simpel. ‘U’ is de beleefde aanspreekvorm. Dat gebruik je dus in je communicatie en zeker met klanten. Tegenwoordig ligt het echter weer net wat anders. Waar ‘u’ vroeger beleefdheid en respect uitdrukte, klinkt het nu toch vooral afstandelijk en onpersoonlijk.

De grote ‘u of jij-vraag’ leeft niet alleen in tekst, maar natuurlijk ook gewoon in gesprekken. We kennen het allemaal: dat moment waarop je moet beslissen of je iemand tutoyeert of vousvoyeert. Kies je uit beleefdheid voor ‘u’ dan wordt dat 9 van de 10 keer gevolgd door een ‘zeg maar jij hoor, anders voel ik me zo oud’. Maar meteen met ‘jij’ beginnen komt misschien te informeel over als je iemand nog helemaal niet kent.

Niet zo gek dus dat je twijfelt over wat je het beste kunt gebruiken, zeker zakelijk. Want (potentiële) klanten wil je natuurlijk beleefd benaderen, maar ook weer persoonlijk.

U of jij gebruiken op je website: dit is ons standaard antwoord

Als wij deze vraag voorgelegd krijgen (en geloof ons, dat is vaak!), dan is dit ons standaardantwoord. Gewoon lekker ‘jij’ gebruiken. Zeker voor online teksten wil je jouw lezers zo laagdrempelig mogelijk aanspreken. En heel eerlijk? ‘U’ is ook wel echt een beetje ouderwets tegenwoordig.

Grote merken als Ikea, Jumbo en Albert Heijn gebruiken inmiddels allemaal ‘jij’ en ‘je’ in hun communicatie. Ikea doet dat al meer dan 20 jaar, maar Albert Heijn pas sinds een paar jaar. En ze verkopen er geen Billy of Wereldgerecht minder door. Zelfs de Belastingdienst tutoyeert haar lezers op sociale media. Op hun website gebruiken ze dan wel weer ‘u’.

Lekker tutoyeren dus, vooral online!

Een (online) tekst leest lekkerder met je’s en jij-en. Jij drukt vertrouwen uit en gelijkheid. Als een merk of bedrijf jou met ‘je’ aanspreekt, dan voelt het meteen vriendschappelijk en dichtbij. Perfect voor je webteksten dus, of een nieuwsbrief of brochure voor een breed publiek.  ‘U’ maakt je tekst vaak onnodig formeel. En dat leest toch minder lekker.

Natuurlijk hangt het ook een beetje af van jouw bedrijf of merk en de tone-of-voice die je gebruikt. Zo is het voor jonge, hippe merken veel vanzelfsprekender om altijd ‘je’ te gebruiken en zal een bedrijf met formele uitstraling eerder kiezen voor ‘u’. Verkoop je een hele luxe dienst? Dan gebruik je waarschijnlijk ook eerder ‘u’ dan ‘je’.

Is jouw dienstverlening juist heel laagdrempelig (bijvoorbeeld een supermarkt) of persoonlijk (denk aan een coach), dan kun je ‘u’ het beste zoveel mogelijk vermijden. Maar richt je je op een doelgroep die normaal altijd met ‘u’ aangesproken wordt of dat heel prettig zou vinden? Dan is het natuurlijk het slimst om gewoon te vousvoyeren.

Tip: bedenk bijvoorbeeld hoe je in real life je klanten aanspreekt. Is dat altijd met ‘u’? Dan kun je overwegen om dat online ook te doen. Zeker als dat bij je doelgroep past.

Wat je ook kiest: wees consequent!

 En misschien wel het allerbelangrijkst: ga geen ‘je’ en ‘u’ door elkaar gebruiken. Welke keuze je ook maakt: voer het consequent door. Niets zo vervelend als een tekst die met ‘u’ begint, verder gaat met ‘je’ en weer eindigt met ‘u’.

Wil je geen ‘u’ of ‘jij’ gebruiken?

Kom je er helemaal niet uit? Dan zijn er natuurlijk ook trucjes om ‘u’ of ‘jij’ helemaal te ontwijken. Wil je onze mening? Heel mooi is het natuurlijk niet als je dat heel vaak gaat gebruiken. Maar voor één keertje zien we het door de vingers.

Dat doe je bijvoorbeeld zo:

  • Stuur ons een mail (gebiedende wijs)
  • Wij helpen onze klanten graag (spreek mensen niet direct aan)
  • We hebben een mooie actie voor jullie (meervoud gebruiken)

Meer schrijftips?

Wil je elke week schrijftips in je inbox? Zodat jij de beste teksten schrijft die je kunt?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Powered by WhatsApp Chat

× App ons!