Skip to main content
Blogposts

Valkuilen voor socialmediateksten: 10 don’ts

By november 8, 2021augustus 16th, 2023No Comments

Valkuilen voor socialmediateksten: 10 don’ts

Valkuilen voor socialmediateksten: 10 don’ts

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Maud

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Maud

Dagelijks gebruiken meer dan 13,7 miljoen Nederlanders social media. Met al deze mensen is het de perfecte plek om jouw doelgroep aan te spreken. Om jou een handje te helpen laat ik je de valkuilen voor socialmediateksten zien, zodat je daar in ieder geval niet intrapt!

Het is algemeen bekend dat beeldschermlezers lui zijn, een korte aandachtsboog hebben en dat ze getriggerd willen worden. In onze blog online lezers vasthouden doe je zo! vertelt Yannick je hoe je online lezers kan overtuigen van jouw verhaal. Dat is allemaal leuk en aardig, maar hoe zit het dan met social media? We laten je tien valkuilen voor socialmediateksten zien, zodat je daar nooit meer intrapt en je sterkere teksten schrijft!

En dan nu: de 10 valkuilen voor socialmediateksten

  1. Té zakelijk schrijven

Neem nou LinkedIn. Dat platform heeft alleen maar zakelijke gebruikers. Het gevolg? Veel mensen denken dat ze alleen maar formeel en met dure woorden moeten communiceren. Maar waarom? Net als op andere socialemediakanalen raken vooral berichten die inspelen op de emotie de juiste snaar.

  1. Alleen maar reclame

We snappen allemaal dat je als bedrijf social media gebruikt om beter vindbaar te zijn, je bereik te vergroten en zo dus reclame probeert te maken voor je merk of product. Hier ligt dan ook gelijk valkuil nummer twee! Want alleen maar reclame lezen over jouw product, dienst of merk, daar zit geen enkele volger op te wachten. Je berichten moeten waarde bieden en een verhaal vertellen. Lezers kunnen zich veel beter verplaatsen in een verhaal dan in een reclamepost.

  1. Eenzijdige communicatie

Eenzijdige communicatie is een vorm van communicatie waarbij je als bedrijf alleen maar zendt en dus geen gesprek aangaat met je volgers. Dit is een echte no-go! Betrek je volgers bij jouw posts, ga de interactie aan en vraag wat zij van iets vinden. Als er naar je mening gevraagd wordt, voel je je gewaardeerd, toch?

  1. Het ’negeren’ van volgers

Om maar even gelijk aan te sluiten op ons vorige punt: interactie is dus precies wat je wil. Alleen moet je er wel rekening mee houden dat wanneer jij een vraag stelt aan je volgers, je er ook daadwerkelijk iets mee doet. Reageer op hun antwoord en ga in gesprek. Als je vanaf het begin je volgers gaat ‘negeren’ plaatsen ze de volgende keer geen reactie meer bij jouw post. En dat is zonde!

  1. Ga niet naast je schoenen lopen

Op social media krijg je te maken met heel veel verschillende doelgroepen. Het is dan belangrijk om dicht bij jezelf te blijven en als bedrijf niet naast je schoenen te lopen. Dit klinkt logisch, maar soms proberen bedrijven zich nét wat hipper te gedragen op social media dan zij eigenlijk zijn, zodat ze een jongere doelgroep aantrekken. Hierdoor kom je als bedrijf gewoon niet serieus over en dat is misschien wel het laatste wat je wil.

  1. Berichten automatiseren

Voorkom dat jouw volgers het gevoel krijgen dat er een robot of computer tegen hun praat. Social media is vaak een bijzaak, een ondergeschoven kindje waar bedrijven wel tijd in willen steken, maar waar ze eigenlijk geen tijd voor hebben. Een vaak gekozen oplossing is dan ook het automatiseren van socialmediateksten.

Prima oplossing als je het mij vraagt, maar let wel op! Het is belangrijk om persoonlijk te blijven en in te spelen op trends en ontwikkelingen. Als je vier weken van tevoren jouw posts inplant, mis je misschien wel de kans om in te spelen op die óh zo interessante trend. Je onderscheidend vermogen gaat hiermee verloren en daarbij worden geautomatiseerde posts steeds sneller merkbaar en knappen jouw volgers er gewoon op af!

  1. Wees geen copycat

We snappen dat het lastig is om iedere week een socialmediatekst te moeten bedenken. Maar hoe lastig het ook is, wees geen copycat! Als bedrijf wil je goed voor de dag komen en jezelf onderscheiden met je eigen unieke kenmerken. Dat doe je niet door teksten te gebruiken van concurrenten. Bedenk originele en creatieve teksten, alleen dan behoud jij de aandacht.

  1. Te veel of juist te weinig plaatsen

Uit enthousiasme kan het zijn dat je ineens heel veel gaat plaatsen. Want je wil iets met je volgers delen. Maar wacht, dit is ook leuk…en huppakee, voordat je het weet staan er in één week zes posts online. Misschien iets te veel van het goeie, denk je niet?

In tegenstelling tot té veel plaatsen is te weinig plaatsen ook een echte valkuil! Een bedrijfsprofiel waarbij de laatste post vijf maanden geleden was, is niet erg aantrekkelijk. Zorg dus voor de juiste balans zodat je volgers niet gek van je worden, maar dat ze zich ook niet afvragen of het bedrijf überhaupt nog bestaat.

  1. Irrelevante hashtags gebruiken

Hashtags: een handige gratis toevoeging aan je post die de zichtbaarheid en het bereik van jouw post vergroten. Alleen ook hier zit een valkuil! Als je te veel hashtags gebruikt die niet relevant zijn, kan het algoritme van bijvoorbeeld Instagram, jouw bericht markeren als spam, waardoor je juist minder bereik krijgt.

  1. Spelfouten

Last but not least, op nummer tien staat toch zeker wel spelfouten. Want ja, als tekstbureau mag deze valkuil toch echt niet ontbreken! Als bedrijf wil je geloofwaardig overkomen en je wil toch ook wel serieus worden genomen. Als je dan een socialmediatekst plaatst met alleen maar spelfouten, leest het ten eerste gewoon niet lekker weg en komt jouw boodschap dus niet goed over bij je volgers.

Ben je zelf niet helemaal thuis in de Nederlandse taal? Laat je teksten een keer controleren door een collega of schakel hulp in van Letterdesk!

Nu je helemaal op de hoogte bent van alle valkuilen voor socialmediateksten is het tijd om jouw perfecte socialmediapost in elkaar te zetten!

 

Meer schrijftips?

Wil je elke week schrijftips in je inbox? Zodat jij de beste teksten schrijft die je kunt?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!