Skip to main content
Blogposts

Waarom je negatief schrijven moet vermijden

By december 14, 2021augustus 16th, 2023No Comments

Waarom je negatief schrijven moet vermijden

Waarom je negatief schrijven moet vermijden

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Maud

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Maud

Je moét je inschrijven voor de nieuwsbrief en je mag dit niet aanraken. Ho! Wacht even. Allereerst moet je niks. En daarnaast zorgt het woord ‘niet’ er vaak voor dat je iets juist wel wil gaan doen, toch? Want je bent benieuwd wat er gebeurt als je het wel aanraakt. Zo werkt het ook vaak in teksten: negatief schrijven werkt meestal niet. Daarom deze week een pleidooi voor positieve teksten!

*Benieuwd waarom de kop van deze blog wél negatief geschreven is? Lees dan door tot de allerlaatste alinea!

Een beperkt aanbod, een goedkoop product of een sieraad van nepgoud. Vind je dit heel positief klinken? Nee, ik ook niet. Wat dacht je van: een speciale selectie, een voordelig product en gouden sieraden die bijna niet van echt zijn te onderscheiden? Het veranderen van een paar woordjes kan onbewust een grote invloed hebben op jouw koopgedrag.

Negatief schrijven beïnvloedt koopgedrag

Als bedrijf is het daarom belangrijk om jezelf, jouw product of je merk op een zo positief mogelijke manier neer te zetten. Vermijd bijvoorbeeld negatief schrijven door geen woorden als ‘moeten’ en ‘niet’ te gebruiken. En probeer het positieve in iedere zin naar boven te halen! Dat lezen je lezers het allerliefst.

En daarbij geldt ook: verkopen lukt eerder als mensen in een positieve bui zijn. Vermijd daarom waar mogelijk negatieve associaties. Anders gaan je lezers deze negatieve woorden associëren met jouw merk, product of bedrijf. En dat is precies wat je niet (deze keer wil je het echt niet!) wil. Hierbij een aantal voorbeelden:

Producten in alle prijsklassen: van goedkoop tot heel duur.

‘Goedkoop’ klinkt niet erg overtuigend en je lezer gaat misschien twijfelen. En ‘duur’ klinkt alsof je veel te veel betaalt.

Beter:

Producten in alle prijsklassen: van voordelig tot exclusief.

Dat klinkt positief én doet niet aan geld denken. Een extra voordeel als je de emoties van je lezers wil beïnvloeden.

Nog een paar voorbeelden:

Er is zoveel keuze: je ziet door de bomen het bos niet meer.

Je bedoelt het positief, maar door de bomen het bos niet meer zien klinkt al erg vermoeiend. Je kunt het beter zo opschrijven:

Door het grote aanbod is er voor ieder wat wils!

Of kijk eens naar dit voorbeeld:

Bestel op tijd, want door de drukte hebben we langere levertijden.

Je wilt jouw klanten waarschuwen voor de langere levertijden, dat is goed. Maar mensen houden niet van wachten. En drukte trekt nou ook niet echt aan. Wat dacht je van dit:

Bestel nu,zodat je zeker weet dat jij je pakketje op tijd binnen hebt!

Negatieve kop trekt juist wel weer aan

Een negatieve titel trekt trouwens juist wel weer aan. Huh? Ja echt waar, want wij lezers zijn sensatiezoekers. Naast het feit dat we gewoon benieuwd zijn naar die 10 slechtste openingszinnen, worden we ook getriggerd door gevaar. Want het gebruiken van negatieve woorden als ‘stop’, ‘vermijdt’ of ‘doe niet’ werkt, omdat het inspeelt op angst. En dat trekt lekker de aandacht. Wil jij dat mensen op jouw link of blog klikken? Dan werkt een kop met negatieve woorden dus misschien wél weer goed.

Meer schrijftips?

Wil je elke week schrijftips in je inbox? Zodat jij de beste teksten schrijft die je kunt?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!