De impact van je kop
De impact van je kop
Leestijd 3 minuten
Geschreven door Jodi
Leestijd 3 minuten
Geschreven door Alon
Nee, we bedoelen met deze titel niet je gezicht: we hebben het over de kop van je tekst. Een goede kop zorgt ervoor dat je lezers verleid worden verder te lezen: precies wat je wil! Maar een krantenkop van de Volkskrant liet zien dat je niet zomaar álles boven een artikel kunt zetten. Belangrijk om goed over de impact van je kop na te denken dus. We vertellen je waarom.
Het ging om de kop boven een Volkskrant-artikel op de voorpagina van de zaterdageditie: ‘Lastpakken zonder enig toekomstperspectief’. Het artikel ging over de uitzichtloze situatie van een grote groep asielzoekers in Ter Apel. De wanhoopskreet in de intro onder de titel moest dit extra benadrukken, legt de column van artikelschrijver Pieter Klok uit na de ophef die ontstond.
Als je alleen de kop van het artikel las, had je nog geen idee wat de schrijver ermee bedoelde. En zo kan, hoe onbedoeld ook, al snel een vertekend beeld ontstaan. Een voorpaginakop geeft namelijk geen context en is ontzettend beeldbepalend. In dit geval extra schadelijk, omdat deze kop een overheersend vooroordeel ten opzichte van vluchtelingen bevestigt. Kortom, de keuze voor een kop doet ertoe.
De impact van je kop: hoe kies je een goede titel?
Hoe schrijf je dan wél een goede kop, die aanzet tot verder lezen? En die de scanners onder ons meteen juist informeert over de inhoud van het artikel?
Zo schrijf je een goede titel:
- Onze belangrijkste tip: zorg dat je een goede balans vindt tussen aandacht trekken en de lading dekken. Bepaal bewust welk perspectief je kiest en denk na over welke stem je ermee versterkt. Oftewel, wees je bewust van de impact van je woorden.
- Gebruik signaalwoorden. ‘Dit’, ‘deze’, ‘wat’ en ‘waarom’ werken altijd goed.
- Wees zo specifiek mogelijk. Blendle maakte van: ‘In de geschiedenis zijn meer dingen wel gelukt dan niet’ de volgende titel: ‘Van scholier met een idee groeide Boyan (21) uit tot topman van een miljoenenbedrijf’. Zie, dat is nog eens prikkelend.
- Spreek je lezer direct aan: gebruik voornaamwoorden in je kop. Zo vergroot je de betrokkenheid van je lezers bij je tekst. Hoe eerder die zich aangesproken voelen, hoe groter hun neiging het artikel écht te lezen. Score!
Meer weten?
Meer lezen over hoe je een sterke kop schrijft? Lees dan eens de blogs van Kris over hoe je een killerkop schrijft of welke tips Blendle ons geeft over dit onderwerp. En eh: blijf vooral ver weg van het toeschrijven van schadelijke woorden aan groepen die het zonder die framing al moeilijk genoeg hebben 😉
Kunnen we je daarbij helpen? Doen we graag, neem gerust contact met ons op.
Wil je nog meer handige taaltips in je inbox?