Skip to main content
ArbeidsmarktcommunicatieBlogposts

Wat is employer branding? Zet jouw bedrijf op de kaart!

By oktober 17, 2023oktober 20th, 2023No Comments

Wat is employer branding? Zet jouw bedrijf op de kaart!

Wat is employer branding? Zet jouw bedrijf op de kaart!

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els

Zelf weet je natuurlijk als geen ander dat een baan bij jouw bedrijf een droombaan is. Maar het is ook belangrijk om toekomstige medewerkers hiervan te overtuigen. Hoe zorg je ervoor dat zij staan te springen om bij jou te komen werken? Juist, met employer branding! Maar wat is dat nou precies?

Wat is employer branding?

Employer branding is zorgen voor een sterk werkgeversmerk: het is dus een middel om je bedrijf te promoten. Zo trek je toekomstige medewerkers aan en sta je bovenaan hun favorietenlijstje. Je laat zien wie je bent en wat je belangrijk vindt. Ben je een diervriendelijke werkgever en wil je dit graag laten zien? Doe dan een voorstelrondje met de kantoorhonden van medewerkers op je LinkedIn of website.

Employer brand: hoe aantrekkelijk ben je?

Kort gezegd is je employer brand datgene wat jouw bedrijf aantrekkelijk, interessant en onderscheidend maakt. Maar let op, die ene kantoorhond maakt het verschil niet. Belangrijk is dat het hele imago van je bedrijf goed is. Dit begint al bij je huidige medewerkers. Zij moeten zich herkennen in jouw werkgeversmerk, en dat natuurlijk ook uitdragen. Want wat is employer branding, zonder dat zij enthousiast vertellen over je bedrijf?

Er zijn dus niet één maar twee soorten employer branding

Bedrijven die zichzelf als goede werkgever willen promoten, richten zich vaak op communicatie met de buitenwereld. Je kunt je LinkedIn-pagina overspoelen met berichten over je flexibele werktijden, wat prima kan werken. Totdat je medewerkers beginnen over het feit dat ze altijd stipt om acht uur aanwezig moeten zijn.

Employer branding in de buitenwereld, begint met employee branding binnen de muren van je bedrijf. Wat is het verschil tussen employer branding en employee branding?

  • Interne employer branding

Met interne employer branding zorg je ervoor dat je medewerkers jouw visie en kernwaarden door en door kennen. Ze weten waar je bedrijf voor staat en waarvoor ze het doen. En je hoopt dat ze ook door diezelfde waarden gedreven worden.

Het is belangrijk dat het beeld dat je op LinkedIn wilt uitstralen, ook in de werkelijkheid zo is. Het moet overeenkomen met het beeld dat je medewerkers van je organisatie hebben. Begin dus intern! Wil je bijvoorbeeld flexibiliteit uitstralen, laat je medewerkers dan ook zelf bepalen hoe laat hun werkdag begint. En wil je toegankelijkheid uitstralen? Zorg dan dat je medewerkers zich er comfortabel bij voelen om op een informele (maar nette) toon met klanten te spreken.

Voorbeelden van interne tools zijn het welbekende intranet, maar denk ook aan medewerkersmagazines, portretseries of kleine rituelen in je werkdag, zoals een dagstart of een cadeautje bij een jubileum.

  • Externe employer branding

Je communiceert hiermee wat jou uniek maakt en wat toekomstige medewerkers kunnen verwachten. Wat beloof je als werkgever en wat is aantrekkelijk voor de buitenwereld?

Succesvolle employer branding-technieken

Het uiteindelijke doel van employer branding is mensen vinden die bij jouw bedrijf passen. Medewerkers moeten zich kunnen herkennen in je visie en waarden. Kunnen ze dit niet, dan zijn jullie misschien niet de beste match. En een gedeelde visie, dat is belangrijk om als team samen te werken.

Een duidelijke brandstory – het verhaal van jouw merk en jouw visie  – helpt daarbij. Grote bedrijven die dit duidelijk communiceren, vinden mensen die daarbij passen. Kijk bijvoorbeeld naar Rituals, die communiceren ‘We’re not here to sell you beauty; we are here to make you feel good’. Hun medewerkers krijgen gepersonaliseerde geboortepakketten als ze een kindje krijgen. Gaat een medewerker weg? Dan maken ze er een feestje van. Niet omdat ze blij zijn dat je gaat, maar omdat ze zo huidige en nieuwe medewerkers enthousiast houden. Zo dragen ze hun merkwaarden ook intern uit.

Trek toekomstig talent aan!

Wil jij met jouw bedrijf ook werken aan een succesvol werkgeversmerk? We helpen je daar graag mee. Van een overtuigende webtekst tot vacatureteksten voor LinkedIn: zo blijf jij top-of-mind bij je huidige en potentiële medewerkers! Meer weten over employer branding, arbeidsmarktcommunicatie of je brandstory? Neem contact met ons op!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!