Skip to main content
BlogpostsContentcreatie en sociale media

Wat is branded content en waarom moet jíj ermee aan de slag?

By februari 20, 2024februari 26th, 2024No Comments

Wat is branded content en waarom moet jíj ermee aan de slag?

Wat is branded content en waarom moet jíj ermee aan de slag?

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Frederique

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Frederique

Mensen subtiel kennis laten maken met je merk: welk bedrijf wil dat nou niet? We worden graag geïnspireerd om iets aan te schaffen. En dat gaat sneller met een goed verhaal, dan met een klassieke reclame. Maar wat is branded content precies en hoe helpt het jou in je klantwerving?

Het is weer tijd voor een sterk staaltje marketing! Branded content maakt een opmars en ook jij kunt ermee aan de slag. Deze vorm van reclame is een creatieve manier om je merk aan de man te brengen. Waarom? Omdat mensen vaak niet eens doorhebben dat ze naar reclame kijken! En dat is fijn, want we leven dan wel in een consumptiemaatschappij; veel mensen worden niet heel blij van reclame.

Wat is branded content?

In deze vorm van content staat het commerciële doel van je bedrijf niet in de spotlights. Branded content gaat over het merk, niet over specifieke diensten en producten. Je laat mensen op een creatieve manier kennismaken met je bedrijf, bijvoorbeeld via een video, podcast, meme of geschreven verhaal. Zet een mooie productie online en wie weet ga je wel viraal! Laat mensen lachen, huilen of hard nadenken en zet je logo in de bovenhoek: ze blijven kijken en worden onderbewust fan van jouw merk.

Jazeker, ook dát is branded content

We hebben het dus over reclames waarin je mensen niet actief aanspoort om een specifieke dienst of product aan te schaffen. Toch denk jij na de kerstreclame van Lidl: ‘Goh, wat een ontroerend verhaal… en wat ziet dat diner er lekker uit!’ Omdat je Lidl nu associeert met een positief, warm familiegevoel loop je de volgende keer even langs voor wat boodschappen. Terwijl ze je niet actief hebben opgetrommeld!

Waar de tv-reclames van Lidl haast short films zijn, werkt Tony’s Chocolonely voornamelijk met opvallende afbeeldingen. Hun krachtige slogans vertellen álles over Tony’s doel en niets over de chocolade zelf. En zonder hun producten te benoemen, raak je toch geïnspireerd om ze te kopen.

Of denk eens aan de Vrienden van Amstel: waarschijnlijk denk je eerst aan het muziekevenement, maar komt vervolgens ook het biermerk in je gedachten. Want hoewel de concertreeks op het eerste oog niets met Amstel te maken heeft, wordt de merknaam wel iédere keer als het over het feest gaat genoemd. En zo krijgt Amstel onderbewust een bijsmaakje van muziek en gezelligheid.

En nu jij!

Je wil zelf natuurlijk ook aan de slag met branded content. Dat betekent gelukkig niet dat je gelijk een bioscoopfilm á la Barbie hoeft te maken over jouw merk. We pakken het eerst wat kleiner aan. Je bent een tekstbureau of je bent het niet: je kennismaking met branded content wordt in tekst!

Is jouw USP duurzaamheid? Dan schrijf je een verhaal over waarom we de aarde moeten redden. Zet jij je in voor sporters? Interview dan sport-toppers over hun loopbaan. Of help jij nieuwkomers in Nederland? Vertel dan een mooie anekdote over hun ervaringen. Waar je ook over schrijft: je prijst geen specifieke producten of diensten aan. Grijp mensen met je verhaal en eindig met een kleine call-to-action. Een logo is al voldoende.

 Laat je het schrijven van branded content liever aan ons over? Neem dan contact op en we helpen je graag. Daar zijn we voor!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!