Skip to main content
BlogpostsTone of voice ontwikkelen

Wat is een imago?

By maart 5, 2024No Comments

Wat is een imago?

Wat is een imago?

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Els

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Els

Waarom betalen we twee keer zoveel voor een fles Coca Cola als een fles van huismerk  cola hetzelfde product is? Waarom naar de Starbucks gaan als de koffie van de kiosk net zo lekker is? Het geheim zit in een sterk imago. In deze blog vertellen we je meer over het belang van een positief bedrijfsimago.

Het imago van een bedrijf is het beeld dat je wil dat mensen van jou als organisatie hebben. Het verwijst naar hoe anderen jou als bedrijf zien. Niet te verwarren met de identiteit van je bedrijf. Dat is wie je daadwerkelijk bént als organisatie. Het gaat dan om je kernwaarden, visie en missie van een organisatie.

Het belang van een imago

Een positief imago kan het verschil maken als het gaat om het trekken van nieuw talent. Het zet de schijnwerper op jouw organisatie en overtuigt getalenteerde werkzoekenden dat het werken voor jouw organisatie de moeite waard is. Het kan meehelpen aan een hogere respons op vacatures en om in een kortere tijd openstaande posities te vullen.

Bovendien, je bestaande werknemers zijn vaak trotser om voor een bedrijf te werken met een positief imago en zijn ze meer geneigd om loyaal te blijven aan het bedrijf op lange termijn. Een bedrijf met een sterk imago kan dus niet alleen helpen bij het aantrekken van nieuw talent, maar ook bij het behouden ervan.

Elementen van een imago

Naast ervaringen van huidige werknemers hebben ook visuele identiteit, communicatiestijl en bedrijfscultuur invloed op jouw imago.

Bij het zien van een grote gele M langs de snelweg krijg je misschien wel meteen zin in een big tasty. McDonald’s is een voorbeeld van een bedrijf met een sterk imago. McDonald’s heeft een erg onderscheidende visuele identiteit, waarbij alleen al bij het zien van een grote gele M je doet watertanden.

Een sterk bedrijfsimago bouw je op door consequent te zijn in zowel je visuele als verbale communicatie. Investeer in goede relaties met je medewerkers en klanten. Lever consequent kwaliteit en toon maatschappelijke betrokkenheid (omdat je dat belangrijk vindt, het werkt niet als je het als trucje toepast). Wees open en reageer proactief op feedback. Hierdoor creëer je een imago dat niet alleen opvalt, maar ook blijft hangen

Meer weten over hoe je een sterk imago opbouwt en nieuw talent aantrekt? Volg onze workshop over arbeidscommunicatie of lees onze blog over de onderdelen van een sterke arbeidsmarktcommunicatie.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!