Skip to main content
BlogpostsStorytelling

Waarom werkt storytelling? Impact op het brein

By mei 14, 2024No Comments

Waarom werkt storytelling? Impact op het brein

alon winnen expert storytelling

Waarom werkt storytelling? Impact op het brein

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon

alon winnen expert storytelling

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon

Door een goed verhaal vergeet je de wereld om je heen. Dat is de kracht van storytelling. Waarom werkt het zo goed? En wat is de impact op het brein? Lees lekker verder, en ik leg het je allemaal uit!

Weet je nog de eerste geschiedenislessen op de basisschool? Je docent nam je mee terug in de tijd: naar de prehistorie om precies te zijn. De tijd van de jagers en verzamelaars. Stapje voor stapje zagen we hoe de mensheid zich verder ontwikkelde. Het begon met jagen, voedsel verzamelen, vissen en leven in tenten. Levendige verhalen vertelden hoe de mens steeds meer ontdekte, en hoe ze efficiënter samenleefden. Ze bouwden dorpen, die uitgroeiden tot steden. En gingen van tenten naar de eerste huizen.

Persoonlijk vond ik de ontwikkeling van de mensheid in de geschiedenis altijd fascinerend. Zelfs op zo’n jonge leeftijd kon goede storytelling mij al helemaal meenemen in een verhaal. Of dat nu een voorleesboek was of een les geschiedenis.

Ons brein en storytelling: hoe zit dat?

Storytelling heeft een flinke invloed op ons brein. Verhalen zijn voor ons brein namelijk een fijne manier om kennis te verwerken. Denk maar eens na: zelfs saaie of hele moeilijke informatie onthoud je beter als je het in verhaalvorm leest. Hoe dat komt? Door neurotransmitters en het identificatie-effect.

Laten we beginnen bij de zogenoemde neurotransmitters. Als je een verhaal leest, reageert je brein door deze neurotransmitters vrij te laten. Denk aan dopamine of serotonine. Deze stofjes geven een boodschap aan je hersenen af, waardoor je gevoelens als blijdschap, plezier, empathie of verbondenheid ervaart. Je voelt je dus écht beter na het lezen van een goed verhaal.

Daarnaast zorgt storytelling voor een identificatie-effect. Als je een tekst leest waarin een voorbeeld wordt geschetst, dan kun je jezelf daarin herkennen. Neem bijvoorbeeld die geschiedenislessen op de basisschool: iets waar we vast allemaal herinneringen aan hebben – of deze nou positief of negatief zijn. Als je een herkenbare situatie leest, ben je sneller geneigd om verder te lezen. En dat is precies wat identificatie met je doet. Sterke, herkenbare verhalen hebben de kracht om je te laten meeleven.

Helemaal opgaan in verhalen

Een goed verhaal is dus een krachtig medium. Als je jezelf herkent in een verhaal, kun je er helemaal in opgaan. Ken je dat gevoel dat je een goed boek aan het lezen bent, en je helemaal voor je ziet wat er gebeurt? Je gaat volledig op in het verhaal en vergeet de wereld om je heen? Dat noemen we narratieve transportatie.

Narratieve transportatie is één van de verklaringen voor de werking van storytelling. In de marketing zit het zo: heeft jouw bedrijf een sterk verhaal te vertellen? Dan identificeren mensen zich met de karakters in je verhaal. Vaak zijn die karakters het merk zelf. Mensen maken dan zo’n levendige voorstelling van de belevenissen waarover ze lezen, dat ze de realiteit even vergeten. Een verhaal wordt dan echt een gedeelde beleving. Daarom is storytelling ook zo effectief om mensen met elkaar te verbinden. Niet gek dus, dat storytelling een steeds belangrijkere contentstrategie is.

Meer leren over storytelling?

Toch weer even terug de schoolbanken in, maar deze keer voor iets anders dan een geschiedenisles? In onze cursus Storytelling leren we je hoe je jouw lezer volledig meeneemt in je verhaal!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!