Skip to main content
BlogpostsSEO en online schrijven

Wat is SEO-schrijven? Letterdesk legt het uit

By mei 5, 2020oktober 16th, 2023No Comments

Wat is SEO-schrijven? Letterdesk legt het uit

Wat is SEO-schrijven? Letterdesk legt het uit

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris

Yannick portret

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Yannick

SEO-schrijven: wat is dat eigenlijk? Zeg je webteksten, dan zeg je SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel je teksten zo inrichten dat ze zo goed mogelijk gevonden én beoordeeld worden door zoekmachines. En dat wil je! Vandaag leggen we je precies uit wat SEO-schrijven is en waarom jij ook SEO-teksten wilt op je website.

SEO lijkt misschien een ingewikkeld en mysterieus begrip, maar eigenlijk betekent het niets meer dan het vergroten van je online zichtbaarheid in de resultaten van zoekmachines. Met Search Engine Optimization verbeter je dus je eigen website, zodat deze beter gevonden wordt. En het goede nieuws is: ook jij kan het leren!

Hoe werkt SEO?

Als je iets online zoekt, dan doe je dat bijna altijd via een zoekmachine, toch? Dat is niet gek, want dat doet de rest van de wereld ook. Stel, je zoekt op ‘goedkope tuinbank’, dan komt Google (of welke zoekmachine je ook gebruikt) met allerlei suggesties.

Die suggesties geeft Google niet in een willekeurige volgorde. Zij rangschikt de pagina’s op basis van relevantie. Hoe beter Google begrijpt wat een pagina aanbiedt en hoe duidelijker het voor de zoekmachine is dat hier inderdaad waardevolle en relevante informatie voor de gebruiker staat, hoe hoger die pagina vermeld wordt in de zoekresultaten.

En het mooie is: je kunt zelf invloed hebben op hoe Google jouw webpagina rankt. Je helpt de zoekmachine als het ware een handje om jouw webpagina beter te vinden en ervoor te zorgen dat jouw goedkope tuinbanken hoger scoren dan die van je concurrent. Want wist je dat de meeste Google-gebruikers niet verder kijken dan de eerste 2 of 3 resultaten? Daar wil jij dus bij staan!

Drie pijlers van SEO

Als je jouw website SEO-proof wilt maken, richt je dan op deze drie pijlers:

1. De juiste techniek

Een website die technisch goed in elkaar zit, wordt beter gevonden door Google. Zo simpel is het. De techniek is de basis van hoe jouw website functioneert en bepaalt voor een groot deel hoe je bezoekers de site ervaren. Gebruiksvriendelijkheid is hierbij heel belangrijk! Wil je goed gevonden worden door de zoekmachines, dan is het daarnaast heel belangrijk dat je website snel laadt. Want hoe trager je website, hoe meer bezoekers afhaken. En dat merkt Google! Daarnaast vinden je bezoekers (en dus Google ook) het fijn als je een duidelijke menustructuur hebt en dat je site bijvoorbeeld ook op mobiel goed weergegeven wordt.

2. Waardevolle content

Ah, content. Onze lievelingspijler. Geloof ons: content is altijd het belangrijkste onderdeel van je website. Wat is SEO-schrijven dus? Vooral goede content schrijven! Als er niks interessants op je website staat, trek je ook geen bezoekers. Ook bij SEO is content superbelangrijk. Want die content kun je SEO-proof maken, door de juiste zoektermen te gebruiken in je teksten. En nog belangrijker: deel waardevolle en relevante informatie, gericht op je doelgroep!

3. Laat autoriteit zien

Als je website technisch goed in elkaar zit en gevuld is met relevante en waardevolle SEO-proof content, kun je je op de laatste pijler richten: autoriteit. Hoe je dat doet? Door het gebruik van links! Link zelf naar relevante content op andere websites. En nog belangrijker: zorg dat die andere relevante websites ook naar jou linken. Hoe meer (goede) links, hoe meer autoriteit.

Wat is SEO-schrijven?

Wij richten ons als tekstbureau natuurlijk op de tweede pijler: waardevolle content. Zoekmachines zijn altijd al tekst georiënteerd geweest, dus goede tekst is onmisbaar voor een goede SEO-strategie. Je kunt je tekst op twee manieren optimaliseren voor zoekmachines:

1. Gebruik de juiste zoektermen

Help Google een handje en verwerk precies díe zoektermen in je tekst waarmee jouw bezoekers bij jou terechtkomen. Doordat jij de goede zoektermen gebruikt, herkent Google meteen wat jij aanbiedt. Als iemand vervolgens op die zoektermen zoekt, kan Google je gemakkelijker hoger ranken en kom je hoger in de zoekresultaten te staan.

2. Maak waardevolle & relevante content

Vroeger was het heel gemakkelijk om te scoren in Google met zoektermen. Het enige wat je hoefde te doen was je tekst volproppen met zoektermen. Keyword stuffing, wordt dat genoemd. Maar Google wordt steeds slimmer en die methode werkt tegenwoordig niet meer.

Niet de zoektermen, maar de lezers staan tegenwoordig op de eerste plaats bij de ranking van jouw webpagina. En dat betekent dat je niet simpelweg een tekst vol met zoekwoorden meer kan schrijven, maar dat jouw content echt uniek, relevant en waardevol moet zijn. Een heldere tekst dus, helemaal afgestemd op wat jouw lezers willen weten.

Zichtbaar zijn in Google? Schrijf killer content!  

In een goede SEO-tekst staat de lezer dus altijd op de eerste plaats. Die lezer wil je boeien met goede en leesbare teksten. Op de tweede plaats komen de zoektermen. Het loont nog steeds om die op de juiste plek te plaatsen, zodat Google ook kan zien dat jij aanbiedt wat je doelgroep zoekt.

Goede content is dus key als jij hoog wilt scoren in Google. En dat is mooi, want goede content schrijven is iets waar je zelf veel invloed op hebt. Ga er dus maar eens goed voor zitten en vraag je altijd af: heeft mijn doelgroep hier iets aan? Wat wil mijn ideale klant weten? Schrijf ik op een begrijpelijke toon die bij mijn lezers past?

Meer schrijftips?

Wil je meer weten over SEO-schrijven? Of heb je andere vragen over webteksten? Neem direct contact op! Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief met elke week onze liefde voor letters vertaald naar schrijfinspiratie voor jou!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!