Skip to main content
Blogposts

Win lezers voor je met deze overtuigingsstrategieën

By juni 8, 2021augustus 16th, 2023No Comments

Win lezers voor je met deze overtuigingsstrategieën

Jodi Bel

Win lezers voor je met deze overtuigingsstrategieën

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Jodi

Jodi Bel

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Jodi

Als je een tekst schrijft, een reclame bedenkt of een poster ontwerpt, kun je verschillende overtuigingsstrategieën inzetten. Daarmee maak je een boodschap namelijk mooier of zorg je ervoor dat je mensen er niet mee irriteert. Hoe dragen deze zogeheten alpha- en omega-strategieën bij aan de overtuigingskracht van je tekst? We leggen het je uit!

Een goed product of goede dienst verkoopt zichzelf wel, zou je denken. Deels is dat zeker zo (een steady basis brengt je een heel eind), maar je zult je lezers ook moeten overtuigen van jouw idee. Waarom is jouw zonnepaneel nou zo milieuvriendelijk? En wat maakt jouw coaching geschikter voor jonge ondernemers dan die van je concurrenten?

Tijd om alles uit de kast te trekken om jouw geweldige product of dienst aan de mens te brengen. En dat is niet altijd even makkelijk. Gelukkig kom je al een heel eind als je deze overtuigingstrategieën inzet.

Alles uit de kast met overtuigingsstrategieën

Er bestaan twee soorten overtuigingsstrategieën: de alpha- en omegastrategie. Met een alpha-strategie benadruk je hoe mooi jouw product of dienst is. Je verpakt je boodschap als het ware in een prachtig jasje, waardoor jouw product extra goed voor de dag komt!

Je ziet alpha-strategieën bijvoorbeeld veel terug in tandpastareclames. Daar wordt een ‘expert’ voor de camera gezet, vaak met een witte doktersjas aan. En wat dacht je van parfum- of koffiereclames, waar de meest prachtige mensen in te zien zijn (well hello, George)?

We vinden experts namelijk geloofwaardiger (‘zíj zal het toch wel weten’) en hebben massaal voorkeur voor symmetrische, ‘mooie’ gezichten. Ja, jij ook! Dat gaat helemaal vanzelf. Daarom is deze strategie ook zo succesvol: je gelooft de boodschap in een reclame of op een poster in no-time. Tenzij je overdrijft natuurlijk: als je een beeld té veel oppoetst, gelooft niemand het meer.

Alpha-strategie in je teksten

We horen het je denken: allemaal leuk hoor, maar die alpha-strategie kun je natuurlijk maar beperkt inzetten in je teksten. Om de simpele reden dat je blogs en artikelen niet altijd ondersteund worden door beeld! Helemaal waar, maar óók teksten kun je aantrekkelijk maken.

Bijvoorbeeld door positieve woorden te gebruiken, een deskundige aan het woord te laten of mere exposure toe te passen. Bij dit laatste zorg je ervoor dat mensen om de zoveel tijd opnieuw je boodschap te zien krijgen. Zo worden ze constant herinnerd aan de duurzaamheid van jouw zonnepanelen of de effectiviteit van jouw coaching. En drie keer raden wie ze dan bellen als ze hun huis willen verduurzamen of een onderneming willen starten…

Omega-strategie: effectief in teksten

Met een omegastrategie probeer je juist om irritatie en weerstand bij mensen weg te halen. Zoals we in onze vorige blog al vertelden, zitten mensen namelijk niet altijd te wachten op iemand die hen komt vertellen hoe ze zich moeten gedragen. Een omegastrategie haalt deze irritatie (gedeeltelijk) weg.

En dat is nodig. Want mensen willen graag eigen keuzes maken, vinden verandering soms maar vervelend en zijn bang om bedrogen te worden. Dus hoe zorg je ervoor dat je lezers écht begrijpen dat jouw zonnebrandcrème dier- en milieuvriendelijk is geproduceerd? En dat ie je ook nog eens beschermt?

Het belangrijkste is eigenlijk om mensen gewoon géén dwang op te leggen. We snappen het, dat is natuurlijk hartstikke moeilijk. Je wilt het liefst van de daken schreeuwen hoe geweldig jouw concept is! Maar luister naar de behoeften van je lezer.

Vermijd woorden als ‘kopen’, ‘verkopen’ of ‘aanschaffen’. Geef je lezers daarentegen advies of een kijkje achter de schermen van je bedrijf. Uitleggen wat je precies doet, waarom je dat doet of wat mensen aan jouw product of dienst hebben, geeft hen minder ruimte om weerstand te voelen bij het lezen van je tekst.

Welke overtuigingsstrategieën zet jij in?

Lang verhaal kort: mand. Nee geintje: overtuigingsstrategieën helpen je om je tekst aantrekkelijker te maken én eventuele weerstand bij mensen weg te nemen. Daar kun je veel verschillende technieken voor inzetten. De komende tijd lichten we verschillende overtuigingstechnieken uit. Zo kun jij straks ook een tekst schrijven waar niemand omheen kan!

Wil je eens sparren over hoe je dat het beste doet? Neem dan gerust contact met ons op! Wil je elke week schrijftips in je inbox, zodat jij de beste teksten schrijft die je kunt?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!