Skip to main content
Blogposts

Klanten overtuigen: hoe doe jíj dat?

By juni 1, 2021juni 3rd, 2021No Comments

Klanten overtuigen: hoe doe jíj dat?

Jodi Bel

Klanten overtuigen: hoe doe jíj dat?

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Jodi

Jodi Bel

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Jodi

En, zette deze vraag over klanten overtuigen je een beetje aan het denken? Vragen stellen is het perfecte middel om je lezers stof tot nadenken te geven. Met de juiste insteek kun je hun antwoorden zelfs een beetje beïnvloeden zodat jouw klanten door jouw tekst hun gedrag veranderen of aanpassen!

Alle bedrijven en organisaties willen dat hun klanten iets doen. Of dat nou de lokale bakker is of een Rijksoverheidscampagne: je bent continu met het gedrag van je doelgroep bezig. Jij ook, toch? Mensen moeten een product kopen, gebruikmaken van een dienst of hun gedrag aanpassen. Jouw tuinstoelen aanschaffen of gezonder eten, bijvoorbeeld.

Om dat voor elkaar te krijgen en klanten te overtuigen, zul je effectieve beïnvloedingstechnieken in moeten zetten. Erg belangrijk en we vertelden je al eerder over technieken zoals framing of overtuigen met cijfers. Want mensen gaan natuurlijk niet zomaar overstag.

Een vraag stellen, zoals we daarnet deden, helpt ook! Daarmee houd je je lezer erbij, spreek je ‘m persoonlijk aan én geef je stof tot nadenken.

Stel je de vraag goed, dan kun je het antwoord zelfs een beetje sturen. Het begrip achter deze wijsheid is self persuasion, oftewel: zelfovertuiging.

Waarom zijn vragen zo effectief om klanten te overtuigen?

De simpele truc van het stellen van een vraag is effectief omdat we het eigenlijk helemaal niet zo leuk vinden als mensen ons vertellen wat we moeten doen. ‘Koop dit product!’, ‘Sluit deze verzekering af!’, ‘Stop met roken!’: allemaal leuzen die eerder weerstand oproepen dan dat ze je overtuigen om echt die schoenen aan te schaffen.

We houden de touwtjes namelijk het liefst zélf in handen! We doen liever dingen die we zelf belangrijk vinden dan dingen die een ander ons oplegt. Ga maar eens na: hoe leuk vond je het vroeger als je ouders je commandeerden om je kamer op te ruimen? En hoe leuk vind je het nu als reclames je dringend vertellen dat je onmiddellijk moet stoppen met chips eten?

Dat is natuurlijk helemaal niet fijn. Maar als de reclame je vraagt hoe chips bijdraagt aan een gezonde leefstijl, dan word je aan het denken gezet. En kom je ineens tot de conclusie dat elke dag een zak chips naar binnen werken misschien niét zo’n goed idee is! Het gevolg? Je laat die zak chips ’s avonds toch een keer liggen.

Het verschil is dus dat mensen bij het ene voorbeeld werden gesommeerd iets te doen, en bij het tweede voorbeeld zelf tot een oordeel kwamen. En ook nog eens precies het oordeel dat je zocht! Zo overtuigen mensen zichzelf van hetgeen dat jij ze wilde bijbrengen.

Een duwtje in de goede richting

Mensen eigen keuzes laten maken it is, dus. Maar je kunt ze tegelijkertijd natuurlijk wel een duwtje in de goede richting geven. Een simpele vraag kan al genoeg zijn, je vragen hoeven niet in een spelletje Triviant te passen. Gebruik bijvoorbeeld woorden als ‘toch’ om de lezer om bevestiging te vragen:

‘Het is toch belangrijk om gezond te blijven?’

‘Goed in je vel zitten is het belangrijkste wat er is, toch?’

Of zet woorden als ‘ook’ in de zin om de lezer het gevoel te geven dat ie niet de enige is met een probleem:

‘Vind jij het ook vervelend om wakker te worden met rugpijn?’

Zoals je ziet zijn dit hele basale vragen waarbij de kans groot is dat je lezer het eens is met wat je zegt. Niet heel spannend dus. Maar dat is nou juist de truc! Want als mensen het met je eens zijn, zijn ze geneigd om ook te luisteren naar wat je nog meer te vertellen hebt. Klanten overtuigen was nog nooit zo eenvoudig.

En combineer je deze zelfovertuigingstechniek met een vleugje humor, dan zit je al helemaal gebakken bij je lezers! We doen een paar (flauwe, dat geven we toe) suggesties: 

‘Past op jouw wc-pot nog een dekseltje?’

 ‘Vind jij gezond eten ook niet altijd appeltje eitje?’

Meer weten?

To sum it up: leg mensen een vraag voor en klanten overtuigen zichzelf van het juiste antwoord. Dat werkt stukken beter dan bevelen opleggen. Vind je dat lastig of gaat het om een moeilijk onderwerp? Geef je teksten dan een grappige twist. In deze blog lees je hoe je dat het beste doet!

Kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op! Wil je elke week schrijftips in je inbox, zodat jij de beste teksten schrijft die je kunt?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!