Goede voornemens formuleren doe je zo
Goede voornemens formuleren doe je zo
Leestijd 6 minuten
Geschreven door Maud
Leestijd 6 minuten
Geschreven door Maud
Een nieuw jaar betekent: goede voornemens. Heb jij jouw lijstje al klaar? Stoppen met roken, meer bewegen, iets nieuws leren of vaker anderen helpen. Misschien heb je zelf ook wel gemerkt dat het maken van goede voornemens je veel beter afgaat dan het volhouden of behalen ervan. En dat heeft allemaal te maken met taal. In dit blog laten we je zien hoe je de perfecte goede voornemens kunt formuleren, zodat je je er deze keer écht aan gaat houden!
Nu zul je wel denken: heb je Letterdesk weer met die taal. Maar taal is écht belangrijk voor je goede voornemens. De woorden die je gebruikt, helpen je een doel specifieker te maken. En dat is wat je wil. Want naast het feit dat wij mensen nou eenmaal van duidelijkheid houden, is een specifiek doel gewoon goed meetbaar.
‘Ik wil meer bewegen’ is best een goed voornemen. Je weet wat je wilt bereiken en dat is al knap zat. Maar dit voornemen is nog vrij algemeen en daardoor is het lastig te meten of je jouw doel hebt behaald.
Een betere formulering is dan bijvoorbeeld ‘ik wil elke dag 10.000 stappen zetten’ of: ‘ik wil één keer in de week 5 kilometer hardlopen’. Zo’n doel is namelijk goed te meten, want het is specifiek. Het fijne? Je stelt dit doel zelf samen, dus je weet wat wél en niet realistisch is voor jezelf. Zit je op een gegeven moment zo goed in de flow van het bewegen? Pas jouw doel dan aan! Een specifiek doel is dus goed te meten en maakt de vervolgstappen ook duidelijker.
Gebruik de SMART-methode
Met het opstellen van je goede voornemens kun je de SMART-methode gebruiken Misschien ken je het al: met de SMART-methode stel je eenvoudig een concrete doelstelling op. Je zorgt ervoor dat je doelen échte doelen worden.
Hier staat SMART voor:
S – Specifiek
Wie, wat, waar, hoe: schrijf zo specifiek mogelijk op wat jouw goede voornemen is.
M – Meetbaar
Wat wil je zien, nagaan of merken als dit doel is bereikt?
A – Acceptabel
Zorg dat het goede voornemen acceptabel is voor jezelf. Als je alle voor- en nadelen tegen elkaar afweegt: wil je dan nog steeds dit doel halen?
R – Realistisch
Is dit een realistisch doel? Jij weet als geen ander wat haalbaar voor jezelf is.
T – Tijdsgebonden
Geef een deadline aan jouw voornemen. Bijvoorbeeld ‘iedere maand’ of ‘voor het einde van het jaar’. Heb je deze deadline gehaald? Scherp je voornemen aan!
Dit is een voorbeeld van een SMART goed voornemen:
De hele maand januari ga ik één keer in de week 5 kilometer hardlopen om mijn conditie te verbeteren.
Call-to-action
Een goed voornemen is eigenlijk een call tot action voor jezelf. Deze stappen kun je dus ook gebruiken als je een CTA schrijft voor je website of blog bijvoorbeeld. Denk aan: kort, bondig en duidelijke vervolgstappen. Net zoals bij jezelf helpen deze call- to- actions ook bij je doelgroep. Hoe beter je omschrijft wat iemand precies moet doen op jouw website (contact opnemen, info aanvragen, nog meer blogs lezen) én waarom dat belangrijk is, hoe groter de kans dat de lezer dat ook daadwerkelijk doet.
Meer weten over call to actions? Lees dan de blog van Els over: effectievere webteksten met een goede call-to-action.
Aan de slag!
Nu je precies weet hoe je jouw goede voornemens het beste verwoordt, kun je jouw doelen gaan uitvoeren! Waar ga jij aan werken?
Meer schrijftips?
Wil je elke week schrijftips in je inbox? Zodat jij de beste teksten schrijft die je kunt?