Vergroot je conversiekracht: geef een reden
Vergroot je conversiekracht: geef een reden
Leestijd 3 minuten
Geschreven door Maud
Leestijd 3 minuten
Geschreven door Alon
Je leest het goed: als je wilt dat jouw (potentiële) klanten jouw product of dienst kopen, helpt het als je ze vertelt waaróm ze dat moeten doen. Want wist je dat wij mensen het fijn vinden als iets een reden heeft? Daarmee vergroot je je conversiekracht! We leggen je uit hoe dat werkt.
Frankwatching plaatste een artikel waarin ze haarfijn uitleggen waarom het woord ‘omdat’ zo krachtig is. Het heeft allemaal te maken met de ‘waarom-fase’ uit onze kindertijd. Je weet wel, die periode dat je om een reden vroeg bij alles wat je juf, je opa of wie dan ook je opdroeg. Waarna je een uitleg kreeg, of er juist een ‘omdat ik het zeg!’ naar je hoofd werd geslingerd. Hoe dan ook: door deze fase zijn we gewend geraakt aan het feit dat er voor alles een reden is. En dat beïnvloedt ons (koop)gedrag!
Koopgedrag
Ook bij de aankoop van een product of dienst horen we dus het liefst een aantal redenen waaróm we dat zouden moeten doen. Geef je die redenen dus niet als bedrijf? Dan is je reclame helaas niet zo effectief. Doe je dat wel? Dan heeft je boodschap veel meer overtuigingskracht! Neem bijvoorbeeld deze twee zinnen:
Koop nu deze gloednieuwe iPhone
Deze auto is perfect voor jou
De eerste vraag die in je opkomt, is: ‘Waarom?’, toch? Precies. Zodra je die reden toevoegt aan een slogan of reclame, vergroot je je conversiekracht. Wat vind je van deze twee nieuwe zinnen?
Deze iPhone heeft de beste camera ooit: koop ‘m nu!
Deze auto is perfect voor jou: comfortabel én duurzaam
Je ziet het: nu er een reden bij staat, weet je als lezer al een stuk beter waarom je die iPhone of auto zou moeten kopen. Extra belangrijk bij dit soort dure of levensveranderende aankopen! Je koopt namelijk niet elke dag een nieuwe telefoon of auto, dus is het van belang dat je precies weet waarom je dat zou moeten doen.
Vergroot je conversiekracht
Kortom: je vergroot je conversiekracht als je redenen toevoegt. Zo doe je dat zo goed mogelijk:
-
Speel in op beweegredenen
Beweegredenen, drijfveren, gedachtegangen: noem maar op. Speel feilloos in op de gedachten van jouw doelgroep. Dit doe je door de waaromvraag te beantwoorden die in het hoofd van jouw doelgroep zit. Waarom kiest jouw doelgroep voor je product of dienst? Omdat… (Vul zelf maar in! 😉)
-
Maak je boodschap persoonlijk
Door je lezers een reden te geven en ze persoonlijk aan te spreken met de woorden je/jij, heb je alle ingrediënten voor de perfecte overtuigingsstrategie. Een persoonlijke boodschap maakt namelijk niet alleen je verhaal sterker, je komt ook overtuigender over!
En nu is het tijd om aan de slag te gaan! Vergroot je conversiekracht en geef mensen een reden om jouw product te kopen. Hulp nodig om de juiste woorden op papier te krijgen? We helpen je graag: neem gerust contact met ons op!
Meer schrijftips?
Wil je elke week schrijftips in je inbox? Zodat jij de beste teksten schrijft die je kunt?