Wat is content en waarom is het belangrijk?
Wat is content en waarom is het belangrijk?
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon
Content is niet meer weg te denken uit onze wereld. Of je nu op Instagram scrolt, een video bekijkt of een reclame in een bushokje ziet: overal om je heen is content. Zelfs deze blog is content! Wat is content nou precies? En waarom is het belangrijk? Je leest het in deze blog!
Verschillende soorten content
Content is eigenlijk een Engelse term. In het Nederlands betekent het ‘inhoud’. Toch is het een breder begrip. In de marketing wordt de term ‘content’ vaak gebruikt. Maar waar moet je nou precies aan denken bij het woord? Nou, eigenlijk aan alles wat te maken heeft met informatie, tekst of beeld. Dit zijn een paar van de eerste dingen waar mensen aan denken bij content:
- blogs;
- posts op Instagram;
- YouTube video’s;
- podcasts;
- of afbeeldingen.
Dit is allemaal online content. Wist je dat er ook een hoop content in de wereld om ons heen is? Kijk maar eens naar deze voorbeelden van offline content:
- evenementen;
- bushokjesreclame (abri’s);
- visitekaartjes;
- flyers of posters;
- en menukaarten.
Het belang van content
Oké, nu je een duidelijk beeld hebt van de soorten content die er zijn, kunnen we het hebben over het belang van content. Het is noodzakelijk om content in te zetten als je wilt dat je bedrijf groeit. Content biedt namelijk de mogelijkheid om je verhaal te vertellen, te inspireren en te informeren. Maar ook om het vertrouwen van je klanten te verhogen. Bovendien kun je content heel goed inzetten in je marketingstrategieën. Wil je meer weten over hoe je contentmarketing optimaal inzet voor de groei van je bedrijf? Lees dan onze blog over contentmarketing, en ontdek hoe je deze marketingvorm effectief inzet om je doelen te bereiken.
Waarom is visuele content belangrijk voor SEO?
Search Engine Optimization (SEO) is onmisbaar in je marketingstrategie. In onze eerdere blog ‘Wat is SEO en hoe werkt het?’ lees je alles over het onderwerp. Nu je weet wat SEO is, kun je er meteen mee aan de slag. Wist je dat visuele content belangrijk is voor SEO?
Visuele content zorgt ervoor dat mensen langer op jouw website blijven. Een afbeelding bij een tekst trekt de aandacht, waardoor mensen er wat langer naar blijven kijken. Zo werkt het ook met een video. Het kijken van een video kost minder moeite, waardoor de bezoeker langer op jouw website blijft. En blijven mensen langer op jouw website? Dan verschijn je hoger in de zoekopdrachten. Visuele content is dus heel goed voor je SEO!
Wat is de invloed van content op de merkbeleving?
Heb je weleens van merkbeleving gehoord? De naam zegt het eigenlijk al: merkbeleving is hoe de klant jouw merk ervaart. Een goede merkbeleving is heel belangrijk voor het creëren van positieve associaties met je merk. Dit creëer je door altijd consistent te zijn in de manier waarop je met je merk naar buiten treedt. Passende content helpt hierbij. Zo kun je in jouw contentuitingen heel duidelijk je merkbelofte naar voren laten komen, en heb je invloed op de manier waarop klanten naar jouw merk kijken.
Red Bull is een goed voorbeeld van een merk dat content inzet om hun merkbeleving te verbeteren. Zo hebben ze Red Bull Media House opgericht. Red Bull Media House maakt allerlei soorten content, zoals documentaires en sportevenementen, maar ook posters of video’s waarin ze hun boodschap verspreiden. Red Bull creëert met content een eigen belevingswereld. Hiermee zorgen ze voor een merkbeleving van adrenaline, spanning en avontuur. De beleving is bij Red Bull erg sterk, wat zorgt voor een positieve merkassociatie bij hun klanten.
Ook LEGO is een merk dat content sterk inzet om te zorgen voor een goede merkbeleving. LEGO maakt veel video’s, games en andere content met als doel de creativiteit en verbeeldingskracht van kinderen te stimuleren. En dat zorgt natuurlijk weer voor een positieve merkbeleving.
Meer weten?
Ik hoop dat je na het lezen van deze blog antwoord hebt op de vraag ‘wat is content?’ Ben je benieuwd geworden naar hoe je content het beste inzet om je bedrijf een gezicht te geven? Volg dan onze cursus contentmarketing!