Over ons-pagina: zo schrijf je een tekst die écht bij je past

Over ons-pagina: zo schrijf je een tekst die écht bij je past

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els

De over ons-pagina is vaak één van de meest bekeken pagina’s van een website. Mooie kans om nieuwe klanten te overtuigen van jouw bedrijf! Overtuigt jouw over ons-pagina ook? Of ben je constant op zoek naar de juiste woorden en teksten voor deze toch wel persoonlijke pagina? Alles waar je aan moet denken voor een perfecte over ons-pagina lees je hier!

Bij het schrijven van teksten – alle teksten – is het goed om de behoefte van je lezer in gedachten te nemen. Ook bij een over ons-pagina. Waarom zouden je potentiële klanten deze pagina lezen? Wat is hun doel? Vaak bezoeken lezers deze pagina met drie vragen:

  1. Is dit de partij die me kan helpen met mijn vraag?
  2. Vind ik dit een betrouwbare organisatie?
  3. Wil ik ook echt contact opnemen?

Je doel is dus om deze drie vragen te beantwoorden! Geen ellenlange verhalen die misschien óók wel interessant kunnen zijn, maar een beeld van wie je bent, wat je voor je klant kunt betekenen en waarom jullie een goede match zijn.

Grote kans dat als mensen al best geïnteresseerd zijn in je, als ze de moeite nemen om naar je over-pagina te klikken. Dit is  dus dé kans om indruk te maken! Hoe? Volg deze stappen op weg naar de beste versie van jouw over-pagina.

Schrijf voor je doelgroep

Voorkom dat deze pagina een soort samenvatting van je website wordt. Je hoeft hier niet uitgebreid in te gaan op je producten en diensten: daar heb je andere pagina’s voor. Wat je wel doet is de informatie over jou en je bedrijf linken aan de behoeften van je klant. Want iedereen die je site bezoekt, is eigenlijk op zoek naar een oplossing. Laat dus snel zien dat je snapt met welke vragen je klanten lopen en waarom jij ze daar bij kunt helpen.

Wat vertel je over jezelf op een over ons-pagina?

Deze pagina is de beste plek om je bezoekers duidelijk te maken waarom ze voor jou en je bedrijf moeten kiezen. Maak duidelijk wat jou onderscheidt en vertel het verhaal achter je merk. Geef je bedrijf een gezicht. Daarnaast kun je denken aan referenties, cijfers en voorbeelden.

  1. Maak duidelijk waarom jij de juiste oplossing biedt.

Wat onderscheidt jou van alle andere kappers, tekstschrijvers of verzekeraars? Ben je gepassioneerd vakman? Benadruk dat. Heb je een uniek product? Vertel hoe je daarbij bent gekomen. Hou het kort en krachtig en verleid je klant verder jouw verhaal in!

Maar: overdrijf niet! Je hoeft jezelf niet groter te maken dan je bent. Benadruk de voordelen van je situatie. Ben je ZZP’er? Dan betekent het vaak dat je flexibeler bent. Of dat je persoonlijker klantcontact hebt. Ben vooral jezelf!

Weet je niet wat jou nou onderscheidt van anderen? 

Sowieso is het dan belangrijk om daar eens goed over na te denken. Niet alleen voor je over ons-pagina, maar ook voor je marketing en sales. Pas als jij weet welke meerwaarde jij kunt bieden, zien je klanten dat ook. Probeer daarbij clichés te vermijden: iedereen zegt dat ze kwaliteit en service bieden.

  1. Laat zien hoe jouw oplossing werkt

In plaats van je aanbod te herhalen (dat staat bijvoorbeeld al op je producten- of dienstenpagina) leg je uit hoe jouw oplossing werkt. Heb je een bepaalde methode of werkwijze? Hoe ga je te werk? Wat betekent het voor je klanten als ze met jou in zee gaan?

  1. Laat zien wie je bent

Mensen doen graag zaken met mensen. Laat dus zien wie er achter het logo schuil gaat. Wat zijn je drijfveren? Welke kernwaarden hanteert je bedrijf? Schrijf vanuit je hart voor de zaak. Maar: hoewel het superbelangrijk is om te laten zien waar je voor staat, zie je nog heel vaak dat bedrijven hun missie en visie letterlijk op de over ons-pagina plaatsen. Doe dat alleen als je missie en visie tot de verbeelding spreken. Vertel anders liever je verhaal zoals je het ook op een borrel zou vertellen.

  1. En je bedrijfsgeschiedenis?

Vooral bedrijven met een lange staat van dienst willen graag wat vertellen over de bedrijfsgeschiedenis. Bijvoorbeeld als het een familiebedrijf is dat al generaties bestaat. Daarmee kun je een personal touch geven. Maar vraag je altijd af: is dit interessant genoeg voor de lezer? Of kan het korter? Zet deze informatie sowieso onderaan de pagina. De klant weet dan al alles wat hij wil weten en krijgt dit verhaal dan als ‘toetje’.

 

Hoe schrijf je de beste tekst voor je over ons-pagina?

Bedenk voor je gaat schrijven een paar dingen: wie zijn wie, wie zijn onze klanten, wat willen we hen vertellen en hoe willen zij dat graag horen? Matcht dat bij de manier waarop je je verhaal wilt vertellen?

  • Bepaal je toon

Een superfancy pagina past niet bij een recht-toe-recht-aan-bedrijf. Een schilder hoeft niet te klinken als een advocatenkantoor. En een advocatenkantoor? Tsja, dat mag misschien af en toe best wat meer klinken als een schildersbedrijf!

Kies een toon die bij je past. Spreek jij je bezoekers altijd aan met je of met u? Hou je normaal ook wel van een grapje? Humor mag best, als het bij je past. Ben je heel zakelijk naar je klanten? Hou dat dan ook aan in je tekst.

Voorkom het gebruik van vakjargon op deze pagina, zelfs als je bezoeker dat misschien best wel snapt. Deze pagina hoort lekker leesbaar en toegankelijk te zijn, zodat mensen een beeld krijgen van jou en je bedrijf. Ook handig als degene die over de budgetten gaat, niet zo technisch onderlegd is.

  • Show, don’t tell

Iedereen vindt dat ie kwaliteit levert, iedereen vindt zichzelf een betrouwbare sparringspartner. Maar hoe weet je klant nou écht of dat klopt? Onderbouw je beweringen!

  1. Cijfertjes en logo’s

Daarvoor kun je cijfers gebruiken (zoals een klanttevredenheidsscore of een cijfer op een vergelijkingssite), of keurmerken laten zien. Heb je prijzen gewonnen? Werk je samen met een grote naam in je branche? Zorg er wel voor dat deze onderbouwing subtiel is: ga niet met dertig logo’s strooien. En zorg ook dat je awards, certificaten of cijfers kiest die je klanten wat zeggen. Dat maakt pas echt indruk!

  1. Laat iemand anders het woord doen

Waarom zou je zelf zeggen hoe goed je iets hebt gedaan, als je tevreden klanten dat veel beter kunnen? Je kunt op een over ons-pagina best subtiel wat referenties of klantcases terug laten komen.

  1. Voorkom clichés

Misschien wel het ergste wat je op een over ons-pagina kunt doen, is je woorden verspillen aan clichés. We noemden straks al even kwaliteit of service. Maar denk bijvoorbeeld ook aan ‘ontzorgen’. Zegt het jouw lezers echt iets? Ze lezen vaak over deze holle frasen heen, zonder dat het indruk maakt. Maak je argumenten zo concreet mogelijk, zodat je boodschap blijft hangen.

 

Eindig je over ons-pagina met een call-to-action

Je lezer is tot het einde van je verhaal gekomen: ze weten precies waarom ze met jou in zee zouden willen gaan. Wat wil je dan dat ze doen? Wil je dat ze contact opnemen, een aanvraag doen of zich inschrijven voor je mailing? Laat je lezer duidelijk zien wat je van ze verwacht, bijvoorbeeld met een klein contactformuliertje of je gegevens. Zo weten zij meteen wat ze kunnen doen om jullie samenwerking meteen te starten!

 

Meer schrijftips? Lees ons gratis e-book!

Download nu ons e-book over Helder Zakelijk Schrijven, met uitgebreide tips en concrete voorbeelden om jouw teksten nóg beter te maken.

Download hier je e-book: Leer helder zakelijk schrijven met deze 20 praktische tips

× App ons!