Skip to main content
BlogpostsSEO en online schrijven

SEO-schrijven: een praktische checklist

By mei 12, 2020oktober 16th, 2023No Comments

SEO-schrijven: een praktische checklist

SEO-schrijven: een praktische checklist

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris

Yannick portret

Leestijd 5 minuten
Geschreven door Yannick

SEO-schrijven moeilijk? Niet als je deze SEO schrijven checklist gebruikt! Eerder legden we al uit hoe wat SEO-schrijven is en waarom het zo belangrijk is en nu laten we je zien hoe je in 7 stappen die je zelf kunt toepassen, een goede SEO-tekst schrijft.

Voordat we verdergaan met de SEO-schrijven checklist, doen we nog even één stapje terug. Wat is SEO ook alweer? Search Engine Optimization betekent dat je webpagina verbetert, zodat deze hoger in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines terecht komt. Dat doen je bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat je site technisch helemaal in orde is en door linkbuilding.

Het belangrijkst zijn echter je teksten. Behalve dat deze de juiste zoekwoorden op de juiste plek moeten bevatten, moeten ze vooral waardevolle en relevante informatie bevatten voor je lezers.

Een webpagina met goede SEO staat hoger in de zoekresultaten. En dat wil je! Want hoe hoger je in de zoekresultaten verschijnt, des te groter de kans is dat jouw potentiële klanten op jouw pagina klikken!

SEO-schrijven checklist: 6 stappen

Maar hoe doe je dat: een goede SEO-tekst schrijven? SEO-schrijven lijkt misschien op het eerste gezicht heel ingewikkeld, maar eigenlijk is het best simpel. Zeker als je deze 7 stappen uit onze SEO-schrijven checklist gebruikt!

1. Skip SEO, denk alleen aan je boodschap

Een goede SEO-tekst begint met het negeren van alle SEO-richtlijnen. Vergeet zoekwoorden: denk alleen maar aan de boodschap die jij wilt vertellen. Het állerbelangrijkste aan een goede tekst (of die nu SEO is of niet) is altijd de voorbereiding.

Voor wie schrijf jij je tekst en wat wil je dat je lezer na het lezen gaat doen? Jouw product kopen? Je webinar volgen? Pas als je van tevoren bedenkt wat je wilt bereiken met jouw tekst, kun je ook echt goed je boodschap op papier zetten. Dus vergeet even de meta titles en keyword density en denk eerst alleen aan jouw boodschap!

2. Kies je zoekwoorden

Goed, je weet wat je aan wie wilt vertellen. Dan gaan we nu de bijbehorende zoekwoorden uitkiezen! Een zoekwoord is een term die mensen gebruiken om het antwoord op hun vraag te vinden. Die zoektermen kun je strategisch in jouw webpagina verwerken, zodat Google jouw pagina zo hoog mogelijk toont, zodra er iemand die zoektermen gebruikt.

Bedenk je dus goed met welke termen mensen zoeken naar jouw product of dienst. Ben je makelaar? Dan kan dat bijvoorbeeld ‘makelaar Utrecht’ zijn, of ‘aankoopmakelaar betrouwbaar’ of ‘huis verkopen Amsterdam’. Nog meer suggesties voor zoektermen vind je bijvoorbeeld via Google Suggest, gewoon in de zoekmachine zelf. Typ een term in Google en de zoekmachine vult hem zelf aan met veelgebruikte suggesties.

Welke zoekwoorden werken het best?

Hoe bepaal je op welke woorden je het beste kunt scoren? Als je een restaurant in Utrecht bent, dan is gevonden worden op alleen ‘restaurant’ misschien een beetje ambitieus. Maar wat dacht je van ‘restaurant Utrecht’ of ‘goedkoop restaurant Utrecht’? Of nog specifieker: ‘goedkoop Italiaans restaurant Utrecht’?

Met Google Adwords Zoekwoordenplanner kun je kijken hoe vaak er wordt gezocht op bepaalde termen en hoe groot de concurrentie is. Als er veel concurrentie is op jouw zoekterm, betekent dat dat het moeilijker is om op die term hoog te scoren. Misschien moet je jouw zoekterm dan nog wat specifieker maken.

In Google Adwords Zoekwoordenplanner vind je ook gerelateerde zoektermen waar misschien vaker of minder op gezocht wordt. Het liefste kies je een zoekwoord met een lage concurrentie en een zo hoog mogelijk zoekvolume. Maar let op: kies niet voor een zoekwoord met een te hoog zoekvolume: want dan wordt het wel heel moeilijk om hier hoog op te scoren.

Short tail of long tail?

Je hebt twee verschillende soorten zoekwoorden: short tail en long tail. En je raadt het al: short tail zoekwoorden zijn kort (vaak één woord), terwijl long tail zoekwoorden langer zijn (3 tot 5 woorden). Op short tail zoekwoorden (bijvoorbeeld sneakers) wordt veel vaker gezocht dan op long tail zoekwoorden (Converse Chuck Taylor Allstar High).

Maar juist die mensen die met korte zoekwoorden zoeken, zijn nog in de oriënterende fase van hun aankoopproces. Weet je al veel beter wat je zoekt, dan ga je specifieker zoeken. De kans is dus groter dan mensen tot aankoop overgaan, als ze long tail zoektermen gebruiken. Lang verhaal kort: het kan zeker lonen om één of meerder pagina’s te optimaliseren voor specifieke long tail zoekwoorden.

Kies een relevant zoekwoord

Het belangrijkste is misschien nog wel om een relevant zoekwoord te kiezen. Als jij je pagina optimaliseert voor de zoekterm ‘goedkoop restaurant Utrecht’ terwijl jouw menu toch een stuk hoger geprijsd is dan het gemiddelde restaurant, trek je misschien wel veel lezers maar die zullen niet lang op je site blijven hangen. Kies dus altijd voor een zoekterm die ook echt de lading dekt. Welke zoekterm past het beste bij jouw boodschap en doel van de tekst?

3. Schrijf een ijzersterke tekst

Stap 3 is eigenlijk heel helder: schrijf een supergoede tekst. Houd er rekening mee dat je meer dan 350 woorden schrijft, want dat vinden zoekmachines fijn. Op die manier is het ook gemakkelijker om zoekwoorden en synoniemen daarvan te verwerken in je tekst.

Je kunt tijdens het schrijven vast rekening houden met de zoektermen, maar focus je hier nog niet helemaal op. Denk vooral aan jouw lezers, je boodschap en wat je wilt bereiken met je tekst. Welke vraag van je lezers ga je beantwoorden?

Meer tips over hoe je een heldere tekst schrijft die helemaal past bij jouw doel en doelgroep, vind je in deze blogpost!

Hoe lang moet een goede SEO-tekst zijn?

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. De populaire WordPress plugin Yoast keurt SEO-teksten goed vanaf 300 woorden, maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat langere SEO-teksten (500 tot soms wel 2000 woorden) vaak het allerbeste scoren in Google. Waarschijnlijk komt dat doordat er in een langere tekst gewoonweg meer ruimte is voor SEO-optimalisatie en het gebruik van interne en externe links.

Maar dat betekent echt niet dat je vanaf nu alleen nog maar artikelen van 1000 woorden hoeft te schrijven, geen zorgen! Ook hier staat jouw lezer centraal. Kun je de lezersvraag in 300 woorden perfect beantwoorden? Ga dan niet het dubbele aantal woorden gebruiken, alleen omdat je hoog wilt scoren in Google. Andere onderwerpen lenen zich juist weer wel voor flinke stukken tekst. Stem de lengte van je artikel dus altijd af op het doel van je tekst en de behoeftes van je lezers!

4. Optimaliseren maar!

Tekst klaar? Dan gaan we ons focussen op het zoekwoord dat je bij stap 2 hebt uitgezocht. Een tekst optimaliseren voor meerdere zoekwoorden kan, maar kies altijd één primaire zoekterm. Die zoektermen ga je nu op strategische plekken in de tekst verwerken. Zo weet Google precies waar jouw tekst over gaat. Maar denk eraan: een leesbare tekst gaat altijd voor! Probeer je zoektermen dus zo natuurlijk mogelijk te verwerken.

Hier zet je jouw zoekwoord neer:

  • Url
  • Titel/H1
  • Meta-description
  • Eerste alinea
  • Tussenkoppen
  • Links
  • Afbeeldingen: bestandsnaam en alt-tekst

Gebruik synoniemen

Google is slim. Waar je vroeger nog gewoon heel vaak één zoekterm moest gebruiken om goed vindbaar te zijn, herkent de zoekmachine tegenwoordig ook synoniemen en afleidingen van woorden. Je hoeft dus niet 15 keer het woord ‘mobiele telefoon’ te gebruiken, maar je mag (liever zelfs!) ook afwisselen met ‘gsm’ of ‘mobieltje’.

Google ziet tegenwoordig ook gewoon dat ‘telefoon hoesje’ en ‘telefoonhoesje’ hetzelfde zijn. Ook al wordt er vaak gezocht op het verkeerd gespelde ‘telefoon hoesje’, kun je dus toch op je webpagina gewoon het correct gespelde ‘telefoonhoesje’ gebruiken. Fijn, toch?

Plugin voor WordPress

Gebruik je WordPress? Gebruik dan de handige plugin Yoast SEO. Die vertelt je precies wat je moet optimaliseren en geeft aan hoe SEO proof je tekst is.

5. Intern en extern linken

Zowel interne als externe links zijn goed voor de vindbaarheid van je pagina. Is er relevante informatie op je eigen website waar je naar kunt verwijzen? Linken! Wil je jouw info verduidelijken aan de hand van een onderzoek? Of is er een website die nog veel meer betrouwbare informatie deelt over jouw onderwerp? Linken! Google waardeert externe links naar hoog gerankte of populaire sites.

En let op: link altijd naar relevantie informatie. Als je op jouw blog vertelt over aansprakelijkheidsverzekeringen en linkt naar een heel populaire webpagina over hiphop, dan is dat niet logisch. Verwijs je naar een pagina over andere verzekeringen, dan snapt Google de context van jouw pagina beter.

6.  Zorg voor een duidelijke opmaak

Maar we hadden het toch over tekst? Dat klopt, maar de opmaak van je tekst speelt indirect ook een rol voor je SEO. Hoe goed je jouw tekst ook geoptimaliseerd hebt, als je een slordige opmaak gebruikt, is de tekst nog steeds niet aantrekkelijk voor je lezers. Hoe mooier en vooral des te gebruiksvriendelijker je tekst is opgemaakt, des te langer blijven jouw  lezers hangen en des te groter is de kans dat ze jouw content delen met anderen.

En denk ook eens aan je concurrentie: die weten inmiddels waarschijnlijk ook wel hoe ze hun tekst perfect kunnen optimaliseren met zoekwoorden. Google kijkt daarnaast ook naar links die je website krijgt vanuit externe bronnen. Hoe mooier en gebruiksvriendelijker jouw pagina is, des te meer links je mogelijk kunt krijgen. Een professionele uitstraling werkt altijd!

7. Promoot je content!

Je hebt een goede tekst geschreven, met zoekwoorden op alle juiste plekken en met een mooie, duidelijke vormgeving. Hoera! Nu is het tijd om nóg meer lezers te trekken. Contentpromotie, noemen we dat. Steek hier zeker tijd (en misschien wel budget) in! Deel je content op sociale media als LinkedIn, Instagram of Facebook. En wat dacht je van Pinterest? En natuurlijk zijn er nog veel meer andere manieren om jouw content te delen met anderen. Denk bijvoorbeeld aan forums of het benaderen van bloggers of gespecialiseerde websites.

 

Samengevat: checklist SEO-teksten schrijven

Nog een keer voor je op een rijtje: de SEO-schrijven checklist:

  1. Skip SEO, denk alleen aan je boodschap
    Wat wil je gaan vertellen aan wie? Wat is het doel van je tekst?
  2. Kies je zoekwoorden
    Met welke zoektermen zoekt jouw doelgroep naar jouw product of dienst? Kun je daarmee hoog scoren in Google?
  3. Schrijf een ijzersterke tekst
    Vergeet de zoektermen even en focus op een heldere, lekker leesbare tekst.
  4. Optimaliseren maar!
    Pak je zoekwoorden er weer bij en zet ze op alle strategische plekken, zodat Google precies weet waar jouw tekst over gaat.
  5. Intern en extern linken
    Is er relevante informatie over jouw onderwerp te vinden op je eigen website of op andere populaire websites? Maak daar duidelijke links van.
  6. Zorg voor een duidelijke opmaak
    Een goede tekst heeft een gebruiksvriendelijke opmaak nodig.
  7. Promoot je content!
    Tekst klaar? Promoten maar! Zorg ervoor dat jouw content zoveel mogelijk lezers bereikt.

 

Meer weten over SEO-schrijven?

Wil je meer dan alleen deze SEO-checklist? Heb je andere vragen over webteksten of andere soort teksten? Neem direct contact op! Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief met elke week onze liefde voor letters vertaald naar schrijfinspiratie voor jou!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!