Skip to main content
BlogpostsHelder Zakelijk Schrijven

Jargon als compensatiemiddel: lijk ik zo slimmer?

By november 10, 2020september 19th, 2023No Comments

Jargon als compensatiemiddel: lijk ik zo slimmer?

Jargon als compensatiemiddel: lijk ik zo slimmer?

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Els

Yannick portret

Leestijd 2 minuten
Geschreven door Yannick

‘Onzekere mensen gebruiken meer jargon’, kopte het Nederlands Dagblad afgelopen maand. Zij vertellen over een onderzoek waaruit blijkt dat ‘onzekere mensen’ vaker moeilijke woorden gebruiken om hun expertise te benadrukken. Jargon, in dit geval. Maar is dat wel de beste manier?

Wij zeggen: nee! Wij houden wel vaker een stellig pleidooi om zoveel mogelijk spreektaal te gebruiken. Wij zijn ervan overtuigd dat je pas écht slim overkomt als je de informatie aan iedereen kunt uitleggen: simpel en duidelijk. Maar daarover straks meer.

Onderzoek: onzekerheid en jargon

Eerst even terug naar het onderzoek. De researchers van Columbia University schreven in het wetenschappelijk tijdschrift Organizational Behavior and Human Decision Processes (ook een lekkere mond vol) over het gebruik van jargon. Zij vonden dat mensen die zichzelf ondergeschikt voelden aan anderen (bijvoorbeeld omdat ze op een minder prestigieuze universiteit lesgaven dan hun collega’s of omdat hun onderzoeken minder vaak gepubliceerd werden), meer jargon gebruikten. Die mensen maken zich meer druk om wat anderen van hen vinden en proberen door het gebruik van vaktaal slimmer over te komen. Een soort compensatiedrang, dus.

Is jargon altijd fout?

Nee hoor, vaktaal kan ook juist heel nuttig zijn: bijvoorbeeld om efficiënt te communiceren met je collega’s of om een groepsgevoel te stimuleren. Maar wil je een grotere groep mensen bereiken (bijvoorbeeld de lezers van je website), dan is het belangrijk om weg te stappen van dat jargon. Want jouw lezers zijn in dit geval niet je collega’s en zij moeten ook kunnen begrijpen wat je vertelt.

Jargon als compensatiemiddel

Wij zijn grote voorstander van begrijpelijke taal. Dat wil niet altijd zeggen dat alles maar ‘Jip-en-Janneke’ moet zijn. Maar wat je vertelt, moet wel duidelijk zijn. Want je wilt een doel bereiken, toch? Om jouw lezer iets te laten denken, vinden of doen, moeten ze je wel kunnen volgen. En dus is toegankelijke taal áltijd een goed idee. Meer spreektaal, minder ouderwetse woorden en als het even kan, schrijven op B1-niveau. Dat is dan weer ons advies. Lekker helder, toch?

Meer schrijftips?

Wil je meer weten over het schrijven zonder vaktaal, heb je hulp nodig bij je heldere webteksten of wil je gewoon eens kennismaken? Op deze pagina vind je onze nummers en emailadressen, we horen graag van je! Elke week verse schrijftips in je mail? Dan kun je je hieronder inschrijven voor een wekelijkse portie liefde voor letters: onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!