Skip to main content
Blogposts

De vier grootste valkuilen bij het schrijven van klantreferenties

By januari 26, 2021augustus 15th, 2023No Comments

De vier grootste valkuilen bij het schrijven van klantreferenties

De vier grootste valkuilen bij het schrijven van klantreferenties

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Els

Je hebt nu inzicht in het nut van klantreferenties en we gaven je een stappenplan voor het schrijven van een klantreferentie. Voordat we je op pad sturen om zelf mooie verhalen te gaan zoeken en schrijven, willen we je nog voor een paar veelgemaakte fouten behoeden. Houd deze vier valkuilen altijd in je achterhoofd en schrijf de meest overtuigende klantreferenties!

Verzin een klantreferentie nooit!

Het áller-, állerstomste dat je kunt doen, is een testimonial verzinnen. Als dat ooit uitkomt, is al je geloofwaardigheid direct weggevaagd. Hetzelfde geldt voor bewerken van referenties. Een beetje inkorten of een term vervangen (‘herschrijven’ ipv ‘redigeren’ omdat je die term nu eenmaal op je website gebruikt) is oké. Maar voeg zeker niet iets toe omdat dat beter in jouw verhaal past.

Gebruik ook nooit een klantreferentie zonder toestemming

Natuurlijk kun je je klant ermee wegjagen (‘Huh, zij gebruiken ineens mijn naam, maar dat heb ik niet goedgekeurd, wat onaardig!’). Maar stel je nou eens voor dat die klant er écht gepikeerd over is (‘Nou, wat ik dáár heb meegemaakt?! Ik ga er nooit meer heen!’). Dan verandert je goedbedoelde referentie ineens in een negatieve reclame voor je bedrijf.

Lichte kritiek is juist goed!

Laat je niet te snel afschrikken door licht kritische opmerkingen. Onderzoek van Revoo wijst uit dat negatieve kanttekeningen in je referentie (of een paar 1-sterrenbeoordelingen tussen honderden 4- en 5-sterrenbeoordelingen) je referentie juist geloofwaardiger maken.

Voorkom lege woorden

Kwaliteit, flexibel, de klant is koning. Deze termen hebben vaak weinig betekenis meer: we hebben ze zo vaak gezien dat ze holle frasen geworden zijn. Wij zeggen daarom: show, don’t tell! Vertel niet dát je flexibel bent, maar laat zien hoe dat er dan in de praktijk uitziet.

Wil je meer weten over klantreferenties?

Cover e-book Zo schrijf je de meest overtuigende klantreferenties - vierkantWe hebben alle tips over het schrijven van een perfecte klantreferentie gebundeld in ons nieuwste e-book. Van theoretische uitleg over hoe het werkt tot een makkelijk stappenplan én tips om je te behoeden voor valkuilen. Zo schrijf jij klantreferenties die je meteen nieuwe klanten gaan opleveren. Download ‘m nu!

Download hier je e-book: Leer helder zakelijk schrijven met deze 20 praktische tips

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!