Skip to main content
Blogposts

Waarom positieve teksten zo effectief zijn

By augustus 10, 2021No Comments

Waarom positieve teksten zo effectief zijn

Jodi Bel

Waarom positieve teksten zo effectief zijn

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Jodi

Jodi Bel

Leestijd4 minuten
Geschreven door Jodi

We zijn vaak geneigd om te schrijven over dingen die niét mogen. Je moet niet roken, mag een bepaalde weg niet inrijden en moet vooral niet te veel tijd achter een scherm doorbrengen. Dat klinkt nogal negatief allemaal, vind je ook niet? Daarom pleiten wij voor positieve teksten die vertellen wat je wél mag of kunt. Daar wordt iedereen vrolijker van!

Misschien herken je het zelf ook wel: je leest sneller een artikel met een negatieve titel. Of een krantenkop die slecht nieuws aankondigt. En dat is logisch: het menselijk brein heeft hier namelijk een soort radar voor. Onze hersenen blijken ontzettend gevoelig voor onplezierige impulsen.

Deze negativiteitsbias heeft waarschijnlijk met onze overlevingsdrang te maken. Want hoe sneller je negativiteit of gevaar ziet, hoe eerder je kunt vluchten of jezelf kunt beschermen! Wees dus gerust: de neiging tot negativiteit heeft gewoon een sterk evolutionair doel. You’re not alone.

Positieve teksten vrolijken je op

Hoewel negatieve teksten dus best wel clickable zijn, raden we je juist aan om in je blogs veel positieve woorden en associaties te gebruiken. Waarom dat zo is? We leggen het je even uit.

Als je een blog schrijft voor op de website van je bedrijf of op je sociale mediakanalen, associëren mensen de inhoud automatisch met jouw merk. Daarom werkt het ook zo goed om je expertise te laten zien in je blogs: mensen onthouden jou dan als de expert in jouw vakgebied! Maar andersom werkt het ook. Als je in je blogs vertelt wat mensen fout doen, of wat ze beter niet meer kunnen eten of dragen, hangt er een negatieve sfeer in de lucht. Je (potentiële) klanten onthouden je dan eerder als zeurpiet dan als fijn merk.

Dit heeft deels te maken met het feit dat mensen het onuitstaanbaar vinden als iemand hen vertelt wat ze moeten doen (weet je nog, onze blog over overtuigingsstrategieën?). Zodra je het idee krijgt dat een ander je een keuze oplegt, zet je vaak direct je hakken in het zand. Want waarom zou een ander voor jou bepalen hoe je je gedraagt?

Mensen overtuigen van jouw product of dienst vereist dus subtiele beïnvloedingstechnieken. Waaronder een flinke portie positiviteit! Als je inspireert, motiveert en een mooi verhaal vertelt, kunnen mensen niet anders dan naar je luisteren. En zo werkt het ook met positieve teksten.

Hoe schrijf je die positieve teksten?

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, maar hoe doe je dat nou? Hoe schrijf je positieve teksten?

Tip 1: Geen geen 

Onze allereerste tip is: vermijd worden als ‘niet’ of ‘geen’. Deze woorden roepen namelijk direct een negatief gevoel op. Probeer daarom de zin anders te verwoorden.

Dus:

‘Een heerlijk drankje in je hand? Blijf dan even op ons terras zitten’

In plaats van:

‘Je mag onze drankjes niet buiten ons terras opdrinken’

Tip 2: Metaforen & spreekwoorden

Soms ontkom je er niet aan en moet (hier, daar gaan we al) je even een negatief onderwerp bespreken. Of mensen op bepaalde consequenties wijzen. Probeer dan woorden te gebruiken die minder negativiteit oproepen dan ‘niet’ en ‘geen’. In deze blog vond je bijvoorbeeld het woord ‘onuitstaanbaar’ en het spreekwoord ‘je hakken in het zand zetten’.

Metaforen en spreekwoorden zijn sowieso hele sterke manieren om je lezer iets duidelijk te maken, zonder dat het agressief overkomt. Sterker nog: je versimpelt je tekst er zelfs mee. Hello, bredere doelgroep!

Tip 3: Wat kan wél? 

Merk je dat je in je tekst vooral aan het vertellen bent waarvoor mensen niét bij je terechtkunnen? Schakel dan even om en vertel mensen waarvoor ze wél naar jou toe moeten komen! Dat geeft meteen meer duidelijkheid en voorkomt miscommunicatie.

Dus:

‘Wij verkopen uitsluitend de prachtigste fictieboeken’

In plaats van:

‘Wij verkopen geen autobiografieën’

Tip 4: Humor werkt 

Onze favoriete tip: maak gebruik van humor! Eerder schreven we al over humor in zakelijke teksten, en hoe mensen daarna positiever naar je merk kijken. Simpelweg omdat het hen een positief gevoel geeft. Dus trek je lolbroek aan en voeg een dikke knipoog toe aan je schrijfsels. Daar krijg je behoorlijk positieve teksten van die ook nog eens leiden tot het overtuigen van je lezer!

Meer weten over positieve teksten?

Kun je een extra portie positiviteit gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op! Wil je meer tips ontvangen over hoe je de allerbeste teksten schrijft? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week weetjes en praktische tips in je inbox!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!