Skip to main content
Blogposts

In vier stappen naar de perfecte socialmediapost

By november 16, 2021augustus 16th, 2023No Comments

In vier stappen naar de perfecte socialmediapost

In vier stappen naar de perfecte socialmediapost

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Maud

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Maud

Als bedrijf wil je dat je socialmediapost de aandacht trekt van jouw volgers en zorgt voor meer conversie. Maar hoe doe je dat nu zo efficiënt mogelijk? ‘In  vier stappen naar de perfecte socialmediapost’ klinkt je vast uitstekend in de oren. Ons ook! Dus waar wacht je nog op? Hoe sneller je de stappen weet, hoe eerder je zelf kan beginnen aan jouw perfecte socialmediapost!

Misschien denk je bij jezelf: is het echt zo eenvoudig? Waarom is het me dan nog niet gelukt? Het is belangrijk om alle vier de stappen goed uit te voeren zodat er een duidelijk doel voor jouw tekst ontstaat. Hiermee maak je het niet alleen jezelf, maar ook je lezer veel makkelijker.

Tijdens het maken van de perfecte post pakken we het AIDA-model erbij. Het AIDA-model is een veelgebruikt marketingmodel. Een model dat beschrijft welke vier stappen je moet zetten om je doelgroep aan te zetten tot een actie. Het model kent vier stappen: attention – interest – desire – action.

Met een goede socialmediapost vergroot je jouw bereik en activeer je de lezer. Zo kan een goede socialmediapost leiden tot: meer verkopen, meer inschrijvingen van de nieuwsbrief of meer clicks naar jouw website. Aan de hand van het AIDA-model heb jij binnen no-time de perfecte socialmediapost! Met voorbeelden leg ik je uit hoe het model werkt.

  1. Trek de aandacht

Allereerst is het belangrijk om de aandacht van jouw lezers te trekken. Denk out of the box: hoe trek ik op een creatieve manier de aandacht van mijn potentiële klanten? Online lezers zitten niet te wachten op lappen tekst, ga voor interactie en persoonlijke aandacht.

  • Beschrijf een probleem waarin de lezer zich herkent: heb jij ook het gevoel dat je met jouw teksten niet de juiste mensen bereikt?
  • Stel een vraag waar de lezer even over na moet denken: wist je dat er niet één normaal Nederlands woord rijmt op het woord twaalf?
  • Is je doel om achter de gedachtegang van jouw doelgroep te komen? Vraag ze naar hun mening. Bijvoorbeeld: wil je liever minder werk doen, of meer werk dat je graag doet?

 

  1. Wek de interesse

Zo, nu je de aandacht hebt van je lezers, ga je aan de slag met hun interesse. Hoe zorg je ervoor dat de lezer interesse krijgt in jouw product of dienst en die interesse ook vasthoudt? Het geheim achter deze lastige vraag: storytelling. Mensen blijven het langste hangen bij een verhaal dat hen ook echt boeit. Laat zien wie je bent, wat je doet, waar je voor staat. Vertel jouw verhaal.

Als je in dat verhaal laat zien dat je het probleem van de lezer begrijpt en er een oplossing voor hebt, dan zit je helemaal goed! De lezer herkent zichzelf in jouw verhaal en komt naar jou voor de oplossing.

  1. Creëer een behoefte

De aandacht is getrokken, de interesse is gewekt, nu zijn we bij desire, oftewel: verlangen. Je gaat een behoefte creëren bij je lezer. Aan de hand van voordelen laat je zien waarom jouw product de situatie van de lezer verbetert. Tijdens dit doel vertel je de lezer welke resultaten de voordelen gaan opleveren. Je wilt een ‘Dat wil ik ook’-ervaring creëren.

Wat is nog overtuigender dan een reclametekst? Juist ja, positieve reviews van eerdere gebruikers. Door jouw reviews te tonen, laat je zien dat je jouw beloftes nakomt en écht hun probleem oplost. Reviews zijn erg waardevol, ze geven potentiële klanten vertrouwen in jouw bedrijf.

  1. Tijd voor wat actie

Hè hè, daar zijn we dan. Tijd voor wat actie! Three down, one to go. In deze stap motiveer je de lezer om actie te ondernemen. Want zonder actie geen resultaat. Niet voor jou en niet voor je klant. Laat duidelijk zien wat de gewenste actie (call-to-action) is. Wat wil je dat de lezer nu gaat doen?

Moeten ze klikken op een link, moeten ze jouw product kopen, een vragenlijst invullen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of het e-book downloaden?

Kijk maar eens naar deze call-to-actions. Kun je die ook gebruiken voor in jouw post?

  • Schrijf je direct in voor mijn cursus en begin vandaag nog met het verbeteren van je webteksten.
  • Bestel nu en krijg 10% korting.
  • Download het e-book, ga aan de slag en vergroot jouw conversie.

Maak jouw perfecte socialmediapost

Voilà, je weet nu hoe je in vier stappen de perfecte socialmediapost maakt. Met deze houvast maak jij in een handomdraai een doelgerichte socialmediapost. Creëer sterke teksten en trek je lezers aan als magneten. Nu is het aan jou om deze stappen toe te passen. Probeer het eens uit!

 

Meer schrijftips?

Wil je elke week schrijftips in je inbox? Zodat jij de beste teksten schrijft die je kunt?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!