Skip to main content
BlogpostsUncategorized

Het leven is al zo serieus, schrijf teksten met zelfspot!

By maart 8, 2022oktober 3rd, 2023No Comments

Het leven is al zo serieus, schrijf teksten met zelfspot!

Yannick portret

Het leven is al zo serieus, schrijf teksten met zelfspot!

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Yannick

Yannick portret

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Yannick

Het idee achter je nieuwe site is duidelijk: je gaat je klanten laten zien dat jij de beste bent in je werkveld en je een echte rots in de branding bent. Door je teksten zo serieus mogelijk te schrijven, overtuig je iedereen ervan dat je een betrouwbare partij bent. Toch? Het kan ook anders! Teksten met zelfspot maken namelijk indruk.

Webteksten schrijven is geen gemakkelijke opgave. Klanten moeten de juiste indruk van je krijgen en moeten ook nog eens zo enthousiast zijn dat ze iets van je kopen. Veel ondernemers pakken dat overtuigen aan met teksten die ontzettend serieus zijn en vooral laten zien wat ze allemaal kunnen en al gedaan hebben.

Eerder vertelde collega Els al dat humor in zakelijke teksten goed werkt. Je houdt de aandacht van mensen erbij en humor zorgt voor positieve gevoelens. Maar een serieuze webtekst opleuken met alleen humor is niet de complete oplossing.

Een beetje zelfspot in teksten doet wonderen

Zelfspot, jezelf niet compleet serieus nemen is een ideale manier om het ijs te breken bij je klanten. Het zakelijke leven is vaak erg serieus, de lat ligt hoog en alles moet in één keer goed. Maar mensen maken fouten en kunnen dingen vaak niet meteen perfect. Waarom dan doen alsof dat wel zo is?

Krampachtig serieuze teksten komen vaak juist stoffig over. Laat eens wat ruimte over in je teksten voor zelfspot, of een grapje. Dat geeft klanten ook de ruimte om zichzelf te zijn.

Hoe ziet dat er dan uit? Laat ik mijn eigen voorstelstukje op de Letterdesksite als voorbeeld nemen. Een tekstschrijver pakt natuurlijk alle kansen aan om te schrijven, toch? In mijn bio staat echter “Gaat binnenkort écht beginnen aan zijn eigen boek”. Ben ik al begonnen? Nee. Zeg ik al maanden dat ik ga beginnen? Ja! Ook ik stel wel eens teksten uit, als tekstschrijver.

Niet te groot

Jouw nieuwe webtekst hoeft natuurlijk niet een en al flauwe grapjes te worden. Maar door af en toe een zinnetje toe te voegen waaruit blijkt dat jij ook gewoon een mens bent, verklein je de afstand tot je klant. De aanpak verschilt natuurlijk per bedrijf. Grote bedrijven zonder echte gezichten, zoals bijvoorbeeld Coolblue of Bol.com, pakken het anders aan. Bol.com maakt klanten op Instagram of TikTok belachelijk met fantastische memes, maar dat is niet voor ieder bedrijf weggelegd.

Ben jij binnen jouw bedrijf het aanspreekpunt? Laat dan de humor van je teksten aansluiten op je eigen humor! Zo krijgen mensen een goed beeld van de persoon die ze tegenover zich gaan krijgen bij een gesprek. Dat maakt het ijs breken een stuk eenvoudiger.

Let wel op dat je met jouw zelfspot in teksten geen pijnlijke punten blootlegt. Ik moet als tekstschrijver niet in mijn bio zetten dat ik die werkwoordspelling maar ondoorgrondelijk vind(t). Dat schept geen vertrouwen. Vooral blunders waar je van geleerd hebt werken goed. Klanten herkennen zich daar in en zien ook meteen dat je het nu anders aanpakt. Laten zien dat je gegroeid bent door jezelf een klein beetje voor schut te zetten, dat wekt veel meer vertrouwen dan alleen maar vertellen dat je zo goed bent in je job.

Moet humor dan altijd?

Nee, er zijn altijd situaties waarin humor niet de juiste oplossing is. Vooral bij hele serieuze onderwerpen, waar humor echt niet past. Humor kan een handig instrument zijn om zware onderwerpen wat minder zwaar te maken, maar kan ook ongepast aanvoelen wanneer het om zaken als religie of cultuur gaat. En soms past humor of zelfspot ook gewoon niet bij de identiteit van je bedrijf.

Sommige klanten waarderen humor ook niet. Leer daarom goed je doelgroep kennen. Zitten zij te wachten op wat humor of zien ze liever hele serieuze teksten? Jouw bedrijfscommunicatie moet toegespitst zijn op jouw klanten, want dat is de groep die je wil aanspreken.

Onze tip is: begin eens klein. Een blogpost met een woordgrapje of een leuke twist in je laatste Instagrampost. Je hoeft niet meteen een succesvolle cabaretier te zijn om wat humor te gebruiken in je teksten.

 Meer schrijftips?

Wil je elke week schrijftips in je inbox? Zodat jij de beste teksten schrijft die je kunt?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!