Skip to main content
BlogpostsSEO en online schrijven

Van micro tot macro: wat is jouw blogstrategie?

By juli 12, 2022september 14th, 2023No Comments

Van micro tot macro: wat is jouw blogstrategie?

Van micro tot macro: wat is jouw blogstrategie?

Leestijd 5 minuten
Geschreven door Yannick

Leestijd 5 minuten
Geschreven door Yannick

Korte blogs, lange blogs, miniblogs en monsterblogs. Er zijn ontzettend veel soorten teksten, maar wat zijn nou de verschillen? En welke blogstrategie past het best bij jouw bedrijf? In deze blog lees je er alles over!

Laten we eerst even beginnen met al die termen, want die maken het meteen veel moeilijker dan het eigenlijk is. Wij gaan uit van drie (oké, misschien vier) soorten blogs:

  • Een social-miniblog, een korte blog voor op bijvoorbeeld LinkedIn of Instagram.
  • Een korte blog, van minder dan 750 woorden.
  • Een lange blog, van meer dan 750 woorden.

Die laatste soort is een lastige, want een blog van 3000 woorden is ook langer dan 750 woorden, maar verschilt natuurlijk enorm van een blog van 800 woorden. We hebben niet echt een term voor deze soort, maar ‘monsterblog’ heb ik altijd leuk gevonden.

Waarom is een blogstrategie belangrijk?

Blogs zijn een belangrijk onderdeel van je contentmarketingstrategie. Je kunt nieuwe onderwerpen bespreken met je doelgroep en meteen nieuwe klanten bereiken. Meer weten over de voordelen van bloggen? Lees hier waarom bloggen zin heeft!

Met verschillende blogs bereik je andere doelen. Maar er staat altijd één ding boven je doel: relevante content is de beste keuze. Je moet zeker weten dat je onderwerpen bespreekt die interessant en relevant zijn voor je lezers. Niet alleen maar schrijven om te schrijven dus!

En eh, een tip: je hoeft natuurlijk niet te kiezen voor één strategie. Afwisseling is juist goed, dus combineer korte en lange blogs met elkaar.

De social-miniblog

De naam geeft het al een klein beetje weg: je schrijft deze blogs voor social media. Dat betekent ook dat de blogs een stuk korter zijn dan websiteblogs. De aandachtspanne van lezers is op social media namelijk een stuk korter: geen tijd voor ellenlange teksten.

Social media betekent voor veel mensen swipen en scrollen. Snelle content is daarom vaak de beste keuze. Wij houden onze social-miniblogs daarom op 200 woorden. Daarin kun je mooie punten maken, zonder dat het saai wordt.

Is een social-miniblog dan altijd de juiste oplossing voor op social media? Nee, zo makkelijk is het natuurlijk niet. Vooral op Instagram zijn langere teksten steeds populairder. Dit is vooral een kwestie van uitproberen. Reageren jouw volgers en lezers goed op die langere teksten? Pas daar dan zeker je blogstrategie op aan!

De korte blog

Dit is voor ons de standaardblog. In maximaal 750 woorden heb je ruimte om meerdere kanten van een verhaal te belichten, iemand te interviewen of nieuws te beschrijven. Omdat deze blog ook bedoeld is voor websites, kun je eenvoudig SEO toepassen. Houd in dat geval een minimum van 300 woorden aan, zodat zoekmachines je blog kunnen indexeren.

Het is met korte blogs ook goed te doen om een blogreeks te schrijven. Deze blogstrategie zorgt ervoor dat lezers terug blijven komen op je website, omdat ze het vervolg ook graag willen lezen. Denk in ons geval aan een reeks over webteksten. Die zou er dan zo uitzien:

  1. Hoe schrijf je een goede homepage?
  2. Zo schrijf je een pakkende over onstekst
  3. Productteksten, waar begin je?
  4. Alles over de call to action

Wil je een korte blog toch op social media gebruiken? Hak ‘m dan in korte stukken om er miniblogs van te maken!

De lange blog

Langere blogs zijn ideaal om onderwerpen te behandelen die inhoudelijk ingewikkelder zijn. Je kunt meer uitleg geven, dieper op bepaalde zaken ingaan of vergelijkingen maken tussen bepaalde invalshoeken.

Een lange blog moet wel passen bij je publiek. Lezers moeten namelijk langer de tijd nemen om een hele blog te lezen. Lange blogs zijn daarom heel goed om brede klantvragen te beantwoorden. Je beantwoordt dan de hoofdvraag en wat bijpassende deelvragen in één blog. De blog wordt daardoor langer, maar inhoudelijk ook heel relevant voor klanten.

En die monsterblog dan? Wij gebruiken die nog wel eens als categorieblog. Dat is een blog waar alle relevante onderwerpen onder hangen. Om het webtekstenvoorbeeld er maar weer eens bij te pakken: de monsterblog gaat dan over webteksten, en heeft de deelonderwerpen ‘homepagina’, ‘over ons’, ‘productteksten’ en ‘call to action’. Schrijf je zo’n lange blog? Let dan extra goed op je structuur: dan maak je het je lezers wat makkelijker. Des te groter de kans dat ze écht alles lezen 😉

Jouw blogstrategie

Welke lengte aan blogs past het beste bij jou? Als het antwoord alle drie is, is dat geen enkel probleem. Het is juist goed om blogstijlen af te wisselen! Niet alleen voor jezelf als schrijver (je zult maar elke week een blog van 1000 woorden moeten typen), maar ook voor je lezers.

Zelf aan de slag met SEO en een blogstrategie

Hulp nodig bij het kiezen van je bloglengte? Of bij het schrijven van de perfecte blog? Misschien is onze praktische training SEO en bloggen iets voor jou! In de training SEO en bloggen leer je in 3 uur alles wat je moet weten over optimalisatie: van de basis van de techniek en zoekwoordenonderzoek tot effectief SEO-schrijven. Ontdek hoe jij zelf blogs schrijft die jouw doelgroep ook echt wil lezen.

Meer weten over de training SEO en bloggen of direct inschrijven? Vul onderstaand formulier in en we nemen snel contact met je op!

Ik wil aan de slag met SEO en online schrijven

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!