Skip to main content
BlogpostsTaaltipsTaalweetjesZakelijk bloggen

Hoe maak je krachtige socialmediadoelstellingen?

By september 27, 2022No Comments

Hoe maak je krachtige socialmediadoelstellingen?

Hoe maak je krachtige socialmediadoelstellingen?

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon

Sociale media zakelijk inzetten? Wij zeggen doen! Sociale media zijn namelijk ontzettend krachtige marketinginstrumenten: je verbindt je gemakkelijk met je huidige en potentiële klanten. Alle reden om je collega’s enthousiast te maken over het gebruik van sociale media voor jouw organisatie, dus! En dat doe je door relevante socialmediadoelstellingen te schrijven. We leggen je uit hoe je dat aanpakt.

Een goede inzet van sociale media vereist tijd, energie en creativiteit. Elke week opnieuw. Daarom wil je natuurlijk weten wat het oplevert. Goede socialmediadoelstellingen helpen hierbij. Want zo maak je jouw resultaten meetbaar. Maar waar begin je?

Stap 1: wat wil je bereiken?

Stel jezelf eens de vraag: wat wil ik bereiken met de inzet van sociale media? Met het antwoord op deze vraag kun je jouw socialmediadoelstellingen bepalen. Sociale media zijn inzetbaar voor veel verschillende redenen, ze:

  • vergroten je zichtbaarheid en naamsbekendheid;
  • geven je de kans om informatie en unieke eigenschappen van jouw producten of diensten te delen;
  • verleiden mensen om een kijkje op je website te nemen;
  • maken interactie met je doelgroep mogelijk;
  • zorgen voor verbinding met je huidige en potentiële klanten;
  • en zorgen voor engagement als je de juiste content inzet.

And the list goes on. Kortom: alle reden om met je collega’s om tafel te gaan en te bepalen waarvoor jullie sociale media inzetten.

Stap 2: socialmediadoelstellingen bepalen

Weet je wat je wilt bereiken met de inzet van sociale media? Super, dan is het nu tijd om jouw doelstellingen te bepalen. Sommige doelen, zoals het vergroten van naamsbekendheid, zijn veelvoorkomende socialmediadoelstellingen. En met het gebruik van een diversiteit aan platformen, draag je altijd bij aan het vergroten van je naamsbekendheid.

Maar kijk ook eens verder. Want je kunt zoveel meer met sociale media dan alleen je naamsbekendheid vergroten. Vind jij klantenbinding bijvoorbeeld erg belangrijk? Stel jezelf dan als doel dat je de interactie onder je posts wilt verhogen. Of staat creatieve content hoog in het vaandel? Daag jezelf dan eens uit om zoveel mogelijk diversiteit in je content te brengen. De resultaten zullen je verbazen!

Stap 3: maak het SMART

Nu je weet wat je precies wilt bereiken, is het ook goed om te weten wanneer je dit resultaat wilt bereiken. Maak daarom je doelstellingen SMART: zo maak je ze lekker duidelijk, leesbaar én meetbaar.

SMART staat voor:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Ambitieus
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Maar hoe ziet zo’n SMART-doelstelling er dan uit? Een voorbeeld:

“Het aantal nieuwsbriefabonnees met X% verhogen voor [datum].”

Stap 4: meten is weten

Het grootste voordeel van sociale media? De impact en het bereik ervan zijn ontzettend goed meetbaar. Is dat even fijn voor jouw doelstellingen! Want zo evalueer en controleer je eenvoudig of je ze ook daadwerkelijk behaalt. En kun je op tijd bijsturen. Of heb je al jouw doelstellingen na een jaar behaald? Dan stel je nieuwe doelstellingen op!

Socialmedia-experts? Letterdesk helpt!

Wil je meer weten over sociale media? Bijvoorbeeld hoe je in vier stappen de perfecte socialmediapost maakt? Wij staan te trappelen om je te helpen! Neem gewoon eventjes contact met ons op.

Wil je handige taaltips in je inbox?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× App ons!