Skip to main content
BlogpostsTaaltipsTaalweetjesZakelijk bloggen

Geen hoogwaardige kwaliteit alsjeblieft

By oktober 4, 2022No Comments

Geen hoogwaardige kwaliteit alsjeblieft

Geen hoogwaardige kwaliteit alsjeblieft

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Jasper

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Jasper

Je hoort het: geen hoogwaardige kwaliteit alsjeblieft. Althans, we willen de kwaliteit wel, maar die woorden willen we stiekem niet meer horen. Maar wat dan wel? In ieder geval iets waarmee je écht begrijpt wat een bedrijf te bieden heeft. Want wat is ‘service op maat’ eigenlijk? En wat betekent ‘we zetten u als klant op de eerste plaats’? In deze blog leg ik uit hoe je als bedrijf wél laat zien wat je te bieden hebt.

Hoogwaardige kwaliteit, hoe dan?

Dat is wat ik me altijd afvraag als een bedrijf zegt ‘hoogwaardige’ producten te leveren. Wat bedoel je daarmee? Het lijkt erop dat bedrijven graag de nadruk leggen op het feit dat ze geen rommel verkopen, maar dat is niet bepaald een positieve insteek van je communicatie. Onze regel is: ‘show, don’t tell’. Met andere woorden: laat zien waarom je product zo ‘hoogwaardig’ is. Met cijfers, voorbeelden, of simpelweg uitleg. Een paar voorbeelden en hoe het beter kan.

Wij leveren hoogwaardige backpacks.
Onze backpacks gaan minstens 10 jaar mee.

We denken als professionals in accountancy graag met je mee.
Accountancy-uitdaging? Met onze kennis van processen en regelgeving vinden we een oplossing voor je.

Ontzorgen? Liever niet.

Naast ‘hoogwaardige kwaliteit’ zijn er nog een aantal termen die te pas en te onpas worden gebruikt. Vaak maken ze niet duidelijker wat je daadwerkelijk doet of verkoopt. De regel is dan ook: vermijd ze, of zorg dat je ze heel goed uitlegt. Zie bijvoorbeeld het woord ‘ontzorgen’: wat bedoel je er nou écht mee? Je lezers vragen zich dat waarschijnlijk ook af. En als dat afvragen te lang duurt zonder een goed antwoord te krijgen, haken ze af. Wij in ieder geval wel.

Zullen we dit voortaan anders doen?

Laten we in ieder geval de volgende woorden vermijden en kiezen voor een passendere optie:

  • Totaaloplossingen
    Wij leveren totaaloplossingen voor de consument – wat houdt dat in?
  • Duurzaamheid
    We zijn een duurzaam bedrijf – top, maar op welke manieren?
  • Inzichten
    Het rapport leverde inzichten op – maar welke?
  • Ontzorgen
    We ontzorgen je van A tot Z – Wat zijn die A en Z dan, en wat zit daar tussen?

Effectief communiceren, zo doe je dat!

We begrijpen heus wel waar termen als ‘hoogwaardige kwaliteit’ vandaan komen. Je hebt iets moois in handen en daar wil je potentiële klanten van overtuigen! Voorkomen dat je in vage termen communiceert is dan júist stap één. Wil je écht uitblinken in je klantcommunicatie? Zorg dan dat je ook de volgende stappen zet.

Zo is het belangrijk een keuze te maken in de aanspreekvorm die je gebruikt. Hier schreven we eerder over in de blog ‘u of jij?’. Wil je meer weten over hoe je goede redenen geeft waarom een klant bij jou moet zijn? Maud legt in een eerdere blog uit hoe je je conversiekracht vergroot.

Meer weten?

Smaakt deze blog naar meer? En wil je steengoede teksten schrijven die je klanten laten zien wat je voor ze kunt doen? Gebruik dan onze tips en ga aan de slag. Wil je met een tekstschrijver sparren? Neem dan contact met ons op!

Wil je handige taaltips in je inbox?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× App ons!