Skip to main content
BlogpostsSEO en online schrijven

Duplicate content: een echte no-go

By februari 28, 2023oktober 16th, 2023No Comments

Duplicate content: een echte no-go

Silhouet van medewerker met letters

Duplicate content: een echte no-go

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Emmy

Yannick portret

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Yannick

Om te zorgen dat je hoog in de Googleresultaten staat, is het superhandig om je teksten te SEO-optimaliseren. Je kiest het juiste onderwerp, verzint een zoekwoord en zorgt dat je het zo veel mogelijk noemt, toch? Niets is minder waar! Google heeft namelijk door wanneer je te veel dubbele inhoud schrijft of anderen kopieert. In deze blog lees je waarom deze duplicate content een echte no-go is en hoe je dit het best kan voorkomen.

Duplicate content in een notendop

Wat is duplicate content nou eigenlijk? Eigenlijk, heel kort door de bocht, kort samengevat, kortom, is dat het telkens herhalen van dezelfde onderwerpen en teksten 😉. Dit kan zowel op je eigen website (intern) als van andere pagina’s (extern) zijn.

Je hebt al duplicate content als je URL’s te veel op elkaar lijken of je blogs overeenkomen met een bestaande pagina op je website. Dit kan je dus ook makkelijk voorkomen door je eigen site regelmatig te checken op dubbele content. Externe duplicate content is eigenlijk hetzelfde, maar dan komt je content overeen met die van andere websites. Stel dat je grote concurrent een blog schrijft over de geweldige, persoonlijke service die zij aanbieden en jij schrijft een blog over precies hetzelfde onderwerp met dezelfde koppen en dezelfde structuur, is de kans groot dat Google dit ziet als dubbele content. Het gevolg? Jouw pagina staat lager in de zoekresultaten.

Why tell me why, Google

Maar waarom doet Google dit eigenlijk en wat zijn de gevolgen voor jouw website? Zijn jouw pagina’s straks niet meer te vinden? Geen zorgen, zo erg is het gelukkig nog niet. Duplicate content heeft namelijk vooral invloed op de ranking in de zoekresultaten. Google kiest tussen de overeenkomende pagina’s welke het hoogste moet komen te staan. Dit is onder andere gebaseerd op welke pagina het eerst gepubliceerd is.

Voorkomen is beter dan genezen

Gevaar zit in een klein hoekje, maar gelukkig is zowel interne als externe dubbele content te voorkomen. De beste oplossing is natuurlijk om een zo uniek mogelijke tekst te maken. Check dus voor je begint met schrijven even op Google of er al iets soortgelijks bestaat. Typ je zoekwoord in en bekijk de eerste paar pagina’s. Zolang je ervoor zorgt dat jouw tekst andere titels, afbeeldingen, de juiste lengte en (grotendeels) andere alinea-inhoud heeft, zit je goed!

Pas als het overgrote deel van jouw pagina gelijk is aan die van een andere pagina, is er sprake van duplicate content. Een paar dezelfde zinnen is dus echt geen probleem! Maar in het geval van dubbele content blijft een ding zeker: voorkomen is beter dan genezen. Je lezers en Google zullen je dankbaar zijn en je belonen!

Ben je toch niet helemaal zeker over hoe je dat moet aanpakken of behoefte aan een frisse blik? Wij schrijven jouw SEO-blog met veel plezier. Stuur ons een berichtje!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!