Skip to main content
BlogpostsUncategorized

Bladformule: wat is het en waarom moet jij er nu één maken?

By april 16, 2024No Comments

Bladformule: wat is het en waarom moet jij er nu één maken?

Bladformule: wat is het en waarom moet jij er nu één maken?

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Frederique

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Frederique

Een bladformule is cruciaal voor iedereen die content maakt. Of je nu een magazine maakt, een blog schrijft of een online platform runt: een bladformule geef je de juiste handvaten. Wat een bladformule is, waarom je het nodig hebt en hoe je het toepast, leg ik je in deze blog uit!

Het DNA van je publicatie

Je bladformule is het DNA van je publicatie. Het definieert wie je bent, voor wie je schrijft en op welke manier je dat doet. Daardoor is het een onmisbare gids voor consistente en doelgerichte communicatie. Je bladformule houdt de inhoud op één lijn, zodat je lezer weet wat ze kan verwachten.

Daarnaast helpt het je doelgroep te definiëren en te begrijpen. Door precies te weten voor wie je schrijft, kun je je inhoud op hen afstemmen. Daardoor is de kans groter dat je publiek zich aangesproken voelt en betrokken blijft bij wat je schrijft.

Bladformuleren kun je leren

In je bladformule vind je alle informatie die je nodig hebt voordat je aan de slag gaat met je publicatie. Je maakt je bladformule aan de hand van vier stappen:

  1. Ken je doelgroep: dit helpt je niet alleen bij het creëren van relevante content, maar ook bij het bepalen van je tone of voice.
  2. Stijl en toon: hoe spreek je jouw publiek aan? Dat moet consistent zijn in al je content, zodat de lezer jouw manier van communiceren overal in herkent.
  3. Bepaal je unieke waarde: wat maakt jouw content anders dan die van de concurrent? Zodra je dat weet, kun je je daarmee onderscheiden van de rest.
  4. Tijd voor structuur: bepaal welke onderwerpen en structuren je volgt. Dat geeft je handvaten om te gebruiken bij het maken van je content. Rubrieken die altijd terugkomen zijn zowel prettig voor de lezer als voor de maker.

Tijd voor een voorbeeld

Zie je je bladformule al voor je? Zo niet, dan helpt dit voorbeeld je misschien. We pakken er een willekeurig culinair tijdschrift bij en kijken naar de vier stappen van hun bladformule.

  1. Ken je doelgroep: veertigers die veel thuis zijn.
  2. Stijl en toon: informeel en educatief, zodat de lezer ongedwongen wat opsteekt
  3. Bepaal je unieke waarde: bijzondere gerechten met uitgebreide uitleg.
  4. Tijd voor structuur: terugkomende rubrieken zijn duurzame recepten, gesprekken met voedingscoaches en interviews met veertigers die hun voedingspatroon hebben omgegooid.

Alle stappen doorlopen? Magazine vullen maar!

En nu jij!

Zie het maken van een bladformule als het bouwen van een fundament voor je huis: het geeft je onmisbare stabiliteit. Het helpt je bij het bedenken van nieuwe content, bouwen aan je merkidentiteit én het versterken van je band met je lezers. Zin om te sparren over jouw bladformule? Daar zijn wij voor!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!