Gastbloggen: boost voor je SEO
Gastbloggen: boost voor je SEO
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Yannick
Leestijd 4 minuten
Geschreven door Yannick
Gastbloggen is het schrijven van een artikel voor andere organisaties of websites. Zo krijgt je eigen organisatie aandacht. Je schrijft gastbijdragen en deze zijn goed voor je eigen SEO doordat je vaker verschijnt online. Gastbloggen is een vorm van contentmarketing en digitale PR, doordat je met de tekst in feite reclame maakt voor jouw organisatie. We zetten de voordelen voor je op papier en geven je tips hoe je gastbloggen aanpakt!
Als gastblogger ben je geen vast onderdeel van de redactie of organisatie, maar treed je dus als ‘gast’ op. Een organisatie kiest hier vaak voor omdat de gastblogger expert is op een bepaald gebied.
De voordelen van gastbloggen op een rijtje
- Naamsbekendheid
Je schrijft artikelen voor allerlei bedrijven en websites. Door te gastbloggen vergroot je de naamsbekendheid van je organisatie en de auteur. Mensen komen je naam vaker tegen en herkennen daardoor je naam. Misschien zoeken ze zelfs wel op jouw naam als ze op zoek zijn naar informatie waar jij expert in bent.
- Backlinks
Met het schrijven van gastblogs krijg je niet alleen meer naamsbekendheid, je kan het publiek ook naar je eigen website leiden. Dat doe je door hyperlinks te gebruiken in de tekst, een slimme manier om meer clicks te krijgen voor jouw site. Zo kan je linken naar je contactpagina, of naar een blog die over iets vergelijkbaars gaat. Zoals deze blog die we eerder schreven over SEO-schrijven: een praktische checklist, waarin we van alles uitleggen over onder meer het nut van intern en extern linken!
- Websiteverkeer
Door te gastbloggen voor andere organisaties verschijnt de naam van jouw organisatie vaker én kan je linkjes plaatsen. Dit leidt samen tot meer websiteverkeer voor je eigen organisatie. Maar ook het artikel zelf levert meer websiteverkeer op. Zo kunnen lezers benieuwd zijn naar wat je allemaal nog meer doet of hoe jij hen kan helpen.
- Een tijdloze knaller
Als je over iets tijdloos schrijft dan kan je deze blogs jarenlang in zetten, eventueel iets aangepast in tekst of vorm. Denk bijvoorbeeld aan taaltips, taalfoutjes of tips bij het schrijven van een blog. De strekking blijft vrijwel altijd gelijk. Zo heb je langer plezier en profijt van het schrijven van slechts één gastblog. Ideaal!
Zo pak je het gastbloggen aan
Hoe begin je daar nou mee, dat gastbloggen? Misschien heb je een aantal vragen. Hieronder lees je het antwoord op de belangrijkste!
Hoe vind ik websites om te gastbloggen? Heel simpel, Google is je beste vriend. En begin je dan met zoeken bij grote of kleine bedrijven? Dat maakt niet zoveel uit. Aan de ene kant is het fijn als de organisatie een autoriteit in jouw niche is, want dan kan je daarop voortbouwen. Maar ook kleinere en minder bekende organisaties zijn interessant. Op die manier vergroot je je bereik en autoriteit ook, simpelweg omdat er meer over je te vinden is. Kleinere platforms zijn ook makkelijker om mee te beginnen, mede omdat ze vaak minder eisen stellen.
Hoe schrijf ik een effectieve gastblog?
Ga in gesprek met de opdrachtgever en luister naar de wensen. Kijk vervolgens naar wat jij kan en weet, en kom met een voorstel. Krijg je meer vrijheid als schrijver? Denk dan zelf na over een onderwerp. Hier schreven wij al eens een blog over: zo bedenk je originele blogonderwerpen.
Zijn er risico’s verbonden aan gastbloggen? Zeker aan het begin kan het lastig zijn om je volledig in te leven in nieuwe doelgroepen. Je zult hard moeten werken en laten zien dat je het echt kan. En zelfs dan levert het niet altijd even veel op, of zie je het resultaat niet direct. Je zult behoorlijk wat moeten bloggen om resultaat te boeken. Het is dan ook truc voor de korte termijn, maar een strategie voor langere tijd!
Wil je meer weten over overtuigend schrijven? Ga dan naar onze site en volg onze cursus SEO en Online Schrijven.