Skip to main content
BlogpostsUncategorized

Denk niet aan een roze olifant: de invloed van woorden

By augustus 15, 2023No Comments

Denk niet aan een roze olifant: de invloed van woorden

Silhouet van medewerker met letters

Denk niet aan een roze olifant: de invloed van woorden

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Reina

Silhouet van medewerker met letters

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Reina

Je hersenen werken hard tijdens het interpreteren van een stuk tekst. Ze zorgen voor een beeld in je hoofd bij wat je leest. Bijvoorbeeld de roze olifant, waar je niet aan moet denken. Recent onderzoek toont dan ook aan dat taal onze waarneming beïnvloedt. Met je tekst kun je mensen dus beïnvloeden, wat heel handig kan zijn voor de verkoop van jouw product. Wil je weten hoe de invloed van woorden werkt? Lees verder!

Recent onderzoek van de Universiteit van Amsterdam toont aan dat woorden onze visuele waarneming beïnvloeden. Met andere woorden: taal zet mensen op het verkeerde been. In verschillende experimenten bekeken proefpersonen een aantal filmpjes. Zij zagen een cirkel met stipjes, waarin soms een bewegend poppetje verstopt zat. Dit poppetje was moeilijk te zien.

Wat bleek? Proefpersonen die eerst een woord zoals ‘wandelaar’ of ‘roeier’ zagen, herkenden het poppetje sneller. Dit komt omdat zij een associatie maakten met bewegen. Proefpersonen die het woord ‘wandelaar’ zagen zonder een bewegend poppetje in het filmpje, dachten deze alsnog te zien. Zo zie je maar, taal is van grote invloed op je hersenen!

Beelddenkers

Het onderzoek laat zien dat de interpretatie van een tekst heel snel verloopt. De grote invloed van woorden op informatieverwerking in je hersenen, biedt ook mogelijkheden. Het gebruik van beeldspraak kan een tekst juist verduidelijken, als je het op de goede manier gebruikt. Dit hebben we eerder uitgelicht in deze blog over hoe beeldspraak taal levendig maakt.

Woorden slim gebruiken voor de juiste waarneming

Hoe stuur je de lezers van je tekst de goede richting op? En hoe zet je woorden hierbij slim in? We geven je een aantal tips om je op weg te helpen.

Tip 1: Wees je als schrijver bewust van de grote invloed van woordgebruik. Uit het onderzoek blijkt dat je woordkeuze zorgt voor een bepaalde waarneming en interpretatie. Gebruik in de promotie van je product bijvoorbeeld geen woorden zoals “misschien” of “denken”. Dit straalt twijfel en onzekerheid uit. Schrijf “dit product is wat jij nodig hebt” in plaats van “misschien is dit iets voor jou”.

Tip 2: Bepaal van tevoren in welke richting je de lezers wilt sturen. Sommige woorden geven een positieve of juist negatieve lading aan je tekst. Een aantal voorbeelden van het gebruik van woorden met verschillende ladingen:

  • Migranten – gelukszoekers – slachtoffers
  • Activist – demonstrant – terrorist
  • Ondernemer – opportunist – idealist

Tip 3: Zorg dat je als schrijver het zelf ook voor je ziet! Wanneer je als schrijver geen goed beeld hebt bij je tekst, hoe kan je lezer dit dan wel hebben? Wil je meer invloed op je lezers en ze zover krijgen jouw product of dienst te kopen? Zorg dan dat ze je tekst helemaal begrijpen.

Meer weten over de invloed van woorden?

Wil je zeker weten dat je tekst goed op papier staat, en dat je de juiste woorden gekozen hebt? Om verzekerd te zijn van de juiste interpretatie van een tekst, kun je deze het best even checken bij iemand anders. Dan weet je zeker dat je tekst je lezer in de goede richting stuurt. Daar kan Letterdesk je ook bij helpen. Dat doen we graag! Stuur ons gewoon even een Whatsappje!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!