Skip to main content
Bedrijfsjournalistiek en InterviewenBlogposts

Wat is bedrijfsjournalistiek?

By november 7, 2023december 19th, 2023No Comments

Wat is bedrijfsjournalistiek?

Wat is bedrijfsjournalistiek?

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Frederique

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Frederique

Heb jij een bedrijf en wil je meer contact met je doelgroep? Verdiep je dan eens in bedrijfsjournalistiek! In deze blog leggen we je uit wat bedrijfsjournalistiek is, waarom het belangrijk is én wat het jouw bedrijf oplevert.

Bedrijfsjournalistiek is een journalistiek vakgebied. Dat klinkt misschien lastig, maar het betekent simpelweg het maken van verschillende content met als doel meer verbinding met je doelgroep. En bij het maken van deze content kunnen bedrijven vaak nog wel een handje gebruiken, bijvoorbeeld van een bedrijfsjournalist of tekstschrijver.

Waarom bedrijfsjournalistiek?

Bedrijfsjournalistiek kan de verbinding tussen je bedrijf en je doelgroep verbeteren. Dit doe je door de kernwaardes van je bedrijf op een informatieve en journalistieke manier over te brengen op je doelgroep. En in de blogs of nieuwsbrieven die je met klanten deelt, moeten zij niet het idee krijgen dat je ze iets probeert te verkopen.

Kenmerkend voor bedrijfsjournalistiek is dat de content die wordt gedeeld, heel publieksgericht is. Want het is geen manier om een product of dienst te verkopen, maar het zorgt voor betrokkenheid van je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven, blogs en persberichten.

Langetermijnvisie: werk aan verbinding

Als je verwacht dat bedrijfsjournalistiek meteen grote effecten op je organisatie heeft, dan denk je misschien iets te commercieel. Want bedrijfsjournalistiek past vaak binnen een langetermijnvisie. Door regelmatig content te delen met je doelgroep, ontstaat er een band. En een groot voordeel hiervan is dat het vaak leidt tot een loyaal klantbestand dat zich verbonden voelt met jouw bedrijf.

Bedrijfsjournalistiek toepassen

Je weet nu wat bedrijfsjournalistiek is en waarom het belangrijk kan zijn voor een bedrijf. Maar hoe doe je dat dan? Kun je zomaar een nieuwsbrief de deur uit gooien? Dat kan, maar beter is om eerst na te denken over deze vragen:

  • Wie ben je en wat doe je? Om te beginnen is het goed om te weten waar je bedrijf voor staat. Wat zijn je kernwaardes? Om in verbinding te komen met je doelgroep is het essentieel om je eigen bedrijf tot in de puntjes te kennen. Pas dan kun je contact zoeken met je doelgroep.
  • Wat is je doelgroep? Voor wie schrijf je deze content? Je weet pas welke content relevant is, als je weet voor wie je het maakt. Dus pas als je je bedrijf en je doelgroep goed kent, kun je passende content maken.
  • Wat ga je schrijven? Het is belangrijk om consistent te zijn. Want je wil de relatie met je doelgroep verbeteren en dus regelmatig relevante content delen. Deze content is publieksgericht, niet commercieel en gericht op engagement. Dus zorg dat je niet vergeten wordt!

Welke vaardigheden heb ik nodig?

Beginnen met bedrijfsjournalistiek kan best lastig zijn. Want je hebt kennis nodig én moet een beetje kunnen schrijven. Dus wil je aan de slag, maar heb je eerst nog wat meer informatie en tips nodig? Wij delen onze kennis graag met jou in de cursus Bedrijfsjournalistiek en Interviewen!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!