Skip to main content
BlogpostsContentcreatie en sociale media

Arbeidsmarktcommunicatie en social media: een perfecte match

By februari 13, 2024februari 26th, 2024No Comments

Arbeidsmarktcommunicatie en social media: een perfecte match

alon winnen expert storytelling

Arbeidsmarktcommunicatie en social media: een perfecte match

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon

alon winnen expert storytelling

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Alon

Je scrolt lekker door je LinkedIn-tijdlijn en ziet verschillende posts voorbij komen. Totdat je oog blijft hangen op een bijzondere vacature: het is een duidelijk, pakkend verhaal, en het bedrijf lijkt een aantrekkelijke werkgever. Dát is natuurlijk precies wat je bij iemand wilt bereiken als je jouw arbeidsmarktcommunicatie op social media deelt. Hoe? Leg ik je uit!

De mogelijkheden voor het werven van medewerkers via social media worden steeds groter. Dat is geen geheim. Waarom? Iedereen gebruikt platforms als LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram. Social media spelen dus een cruciale rol in het vinden van potentiële werknemers én werkgevers. Het is dé plek om zichtbaar te zijn. En omdat zoveel mensen het gebruiken, is het ideaal om jouw droomcollega te targeten.

Maar hoe werkt dat nou praktisch, arbeidsmarktcommunicatie en social media? Ik zet een aantal tips voor je op een rijtje.

  1. Een verrassende vacaturetekst

Je begint bij de basis: een pakkende vacaturetekst. Eerder legden we je al uit waarom een goede vacaturetekst zo belangrijk is. Uiteindelijk komt het er allemaal op neer dat je jouw organisatie zo echt en aantrekkelijk mogelijk neerzet om potentiële kandidaten aan te spreken.

Hoe je dat doet? Er is een aantal onderdelen dat zeker niet mag ontbreken: zorg bijvoorbeeld voor een duidelijke omschrijving van de taken en eisen. Bedenk ook goed hoe de ideale kandidaat eruit ziet: welke kwaliteiten moet deze persoon hebben? En vergeet niet de bedrijfsinformatie op een leuke, verhalende manier te vertellen. Maar zorg ook dat je opvalt met je vacature en clichés vermijdt.

  1. Ervaringsverhalen delen

We weten het allemaal: storytelling is een krachtige tool. Zeker op social media. Het belangrijkste voordeel is dat je met storytelling een emotionele band creëert met je doelgroep. In arbeidsmarktcommunicatie kun je storytelling bijvoorbeeld inzetten door ervaringsverhalen van medewerkers te delen. Want wie kan er nou beter vertellen hoe leuk het is om voor jouw organisatie te werken dan je eigen team?

Deel succesverhalen, leuke momentjes op de werkvloer en geef een inkijkje in de dagelijkse werkzaamheden. Deze strategie draagt bij aan een sterke employer branding.

  1. Je doelgroep bereiken: targeten via social media

Elk socialmediaplatform trekt een ander publiek aan. Heel handig, want zo kun jij makkelijk je ideale medewerker bereiken. LinkedIn is bijvoorbeeld ideaal voor professionals – en dus het delen van vacatures. Instagram trekt een iets jonger publiek aan. Stem je boodschap dus goed af op je gekozen platform om de juiste talentenpools te bereiken.

  1. Meten is weten

Een groot voordeel aan sociale media: je kunt meteen de effectiviteit van je communicatie-inzet meten. Bekijk bijvoorbeeld eens je bereik en conversieratio’s. Zo kun je al snel afleiden of je doelgroep je content interessant vindt, of meteen weer verder scrolt. En dus kun je lekker experimenteren met verschillende soorten content en kom je er snel achter wat werkt.

  1. Arbeidsmarktcommunicatie en social media leidt tot laagdrempelig contact

Direct contact met je doelgroep – potentiële medewerkers, dus – was nog nooit zo makkelijk. Je kunt via je socials heel eenvoudig en snel vragen beantwoorden. Denk aan een vraagsticker over de vacature of over het sollicitatieproces.

Door social media strategisch en effectief in te zetten, bereik je niet alleen de juiste kandidaten, maar bouw je ook aan een sterk merk. Wil je meer weten over arbeidsmarktcommunicatie en social media? Neem dan even contact op!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!