Blogposts

Effectieve en doelgerichte webteksten schrijven: zo doe je dat

Effectieve webteksten schrijven

Effectieve en doelgerichte webteksten spreken je bezoeker aan: ze prikkelen de interesse en houden die vast. Met goede webteksten kun jij dus opvallen bij jouw doelgroep én ervoor zorgen dat je bezoekers ook echt klant worden. Kijk dus eens kritisch naar je teksten. Want je kunt wel heel erg je best doen om nieuwe klanten te werven, maar als je ze niet weet te raken met je webteksten, zijn ze ook zo weer weg. Wij leggen je uit waar je op moet letten.

Jouw website is je online visitekaartje. Met de teksten wil je natuurlijk jouw ideale klant aanspreken. Maar je wilt nog meer. Je wilt ook dat jouw teksten die potentiële klant raken. Doordat ze superduidelijk zijn, de behoeftes en ergernissen van je klant aanspreken en omdat ze precies laten zien wie jij bent en wat je doet.

Een website heeft altijd een doel. Je wilt dat de bezoekers een product aanschaffen, of een brochure aanvragen. Misschien wil je wel dat ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief of zich aanmelden voor jouw online cursus. Wat het doel ook is: de hele website moet op dat doel ingericht zijn. Ook je teksten dus!

Effectieve en doelgerichte webteksten schrijven: 8 tips

Maar hoe doe je dat: doeltreffende en effectieve webteksten schrijven? Misschien een inkoppertje, maar het belangrijkste is dat je altijd dat doel voor ogen houdt bij het schrijven. En vergeet ook je doelgroep niet. Wat houdt hen bezig, met welke behoefte bezoeken ze jouw site? Welke antwoorden kun jij hen geven die anderen niet kunnen en waarom ben jij het geschikte bedrijf om aan hun vraag te voldoen?

Met deze 8 tips kun jij straks ook doelgerichte en effectieve webteksten schrijven:

1. Grijp meteen de aandacht

De eerste 4 seconden die bezoekers op jouw website doorbrengen, zijn het allerbelangrijkste. Ben je meteen duidelijk en interessant? Dan blijven ze nog even hangen. Begrijpen ze iets niet, sluit het niet aan bij hun eigen behoeften of is het gewoon onduidelijk wat voor website ze nu eigenlijk bekijken? Te weinig prikkels of misschien te veel? Dan haken ze af. Echt, binnen die 4 seconden al.

Daarom wil je meteen de aandacht van je bezoekers vasthouden. Het eerste beeld en de eerste woorden van je site zijn dus essentieel. Zorg dat het in één oogopslag duidelijk is wie jij bent, wat jij doet en voor wie je dat doet.

 

2. Ben concreet

Jouw websitebezoekers willen gewoon weten wat je doet en wat je voor hen kan betekenen. Het liefst zo snel en zo duidelijk mogelijk. Ben dus concreet. Gebruik niet te mooie woorden of te veel beeldspraak, maar schrijf het zo gemakkelijk mogelijk op. Welke problemen lost jouw bedrijf op? En hoe doe je dat precies? Wie kunnen er bij jou terecht? En wie juist niet? Hoe duidelijker hoe beter!

 

3. Begin met het einde

Slecht nieuws. Beeldschermlezers zijn de ongeduldigste lezers die er bestaan. De kans is dus groot dat ze jouw webteksten niet allemaal tot het einde gaan lezen. Begin dus niet bij het begin, maar bij het einde. Bij de conclusie van je verhaal. Want dat is het belangrijkste gedeelte. Welk punt wil je maken? Begin daarmee en niet met de aanloop daarnaartoe. Zo weten ook de scannende lezers meteen wat je wilt vertellen.

 

4. Schrijf voor je doelgroep

Wie is jouw ideale klant? Dat is je doelgroep. Die groep mensen moet zich dus het allermeest aangesproken voelen door jouw webteksten. Bij iedere zin die je schrijft, vraag je je dus af: vind mijn doelgroep dit interessant? Snapt mijn doelgroep waar ik het over heb? Welke problemen los jij op voor je doelgroep? Dat is de focus van de teksten. Je ideale klant zit ergens mee en jij hebt de oplossing.

Maar niet alleen de inhoud van je teksten moet afgestemd zijn op je doelgroep, ook de schrijfwijze daarvan. Hoeveel weet je doelgroep al af van het onderwerp? Hebben ze eerst heel veel achtergrondinformatie nodig of is dat overbodig? Kun je vaktermen gebruiken of begrijpen ze de tekst dan niet meer? Hebben ze deze informatie écht nu nodig of kun je ze dat ook op een later moment vertellen?

 

5. Gebruik duidelijke CTA’s

Lezers willen weten wat ze moeten doen. Een product bestellen? Informatie opvragen? Maak het zo gemakkelijk mogelijk voor hen. Dat kun je doen met een call to action. Vaak is dat een knop, die je uitnodigt om door te klikken of misschien een pop-up of een banner. In welke vorm dan ook, is het een manier om je bezoekers aan te sporen tot actie. Zorg dat de teksten bij die CTA ook effectief zijn.

Bezoekers willen graag precies weten wat er gebeurt, voordat ze op een knop of banner klikken. Vage teksten werken niet. Ze moeten eerst verleid worden. In plaats van ‘Lees hier meer tips’,  kun je dus ook zeggen ‘Wil je ook meer conversie op je site? Lees dan hier alle tips over duidelijke CTA’s’. (en ja, daar kun je echt op klikken, we schreven eerder al een blog over dat onderwerp).

 

 6. Schrijf eenvoudig en helder

Als je lezers de teksten niet begrijpen of de draad kwijtraken, dan haken ze af. Dat wil je dus voorkomen! Zorg er daarom voor dat je eenvoudige taal gebruikt, zodat je lezers je boodschap gemakkelijk kunnen begrijpen. Met korte zinnen, veelgebruikte woorden en een duidelijke structuur in je teksten komt jouw boodschap het allerbeste over.

Meer weten over hoe je een heldere tekst schrijft waarbij je lezers zeker niet afhaken? Lees dan deze blog met nog meer tips.

 

7. Zorg voor een goede structuur

Een doeltreffende webtekst heeft niet alleen een heldere inhoud, maar ook een heldere structuur. Want we zeggen het nog maar een keer: beeldschermlezers zijn ongeduldig. Grote lap tekst? Te kleine letters? Onduidelijk menu? Daar hebben ze helemaal geen tijd voor.

Wat je lezers wel willen? Een tekst die gemakkelijk te scannen is. Een duidelijke en informatieve kop dus, veel witruimtes en vooral: een heldere structuur. Gebruik dus verschillende lettergroottes, tussenkopjes, bulletpoints en afbeeldingen zodat je lezer in één oogopslag kan zien waar welke informatie staat.

 

9. Schrijf foutloos

Tekstfouten leiden af van je boodschap en zorgen ervoor dat je minder betrouwbaar overkomt. Je kunt een supersterke boodschap hebben, de duidelijkste CTA’s en een perfecte tone of voice, maar als je bezoekers de ene spelfout na de andere tegenkomen dan zoeken ze waarschijnlijk liever een andere partij. Check dus altijd je teksten goed op tikfouten en verkeerd gespelde woorden.

 

Meer schrijftips?

Vond je deze tips voor het schrijven van effectieve webteksten handig en wil je meer? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief.! Iedere week sturen we je een praktische schrijf- of taaltip waar je meteen mee aan de slag kunt.

 

 

 

 

Deel dit bericht