Skip to main content
BlogpostsTaaltipsTaalweetjes

Klanten verder laten kijken dan de prijs: zo doe je dat

By maart 22, 2022No Comments

Klanten verder laten kijken dan de prijs: zo doe je dat

Klanten verder laten kijken dan de prijs: zo doe je dat

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Maud

Leestijd 4 minuten
Geschreven door Maud

Storytelling: dat is waar het om draait bij het verkopen van een product. Onze slogan is ook niet voor niets: ‘Gewoon, een goed verhaal.’ Maar hoe laat je jouw potentiële klanten verder kijken dan alleen de prijs? De concurrentie is tegenwoordig hoog, dus hoe zorg je dat ze niet naar de (misschien wel goedkopere) buren gaan? Ik leg het je uit!

Laten we ons vooral even focussen op wat duurdere productgroepen. Want zeg nou zelf, een tandenborstel verkoopt zichzelf wel. Maar een elektrische auto is bijvoorbeeld een heel ander verhaal: voor die prijs wil je namelijk wel zeker weten dat de auto echt milieuvriendelijk is. Of dat die bepaalde specifieke functies heeft. Hoe overtuig je dan nog steeds jouw potentiële klanten om voor jou te kiezen en maak je de prijs ondergeschikt aan het verhaal?

Tip 1: What’s in it for me?

Dat is iets wat een koper graag wilt weten. Dagelijks worden we verleid met de mooiste en meest te gekke aanbiedingen. Hoezo spring jij er dan uit als bedrijf of product? Wat is dat beetje extra wat jij wel hebt en jouw buurman niet? Laat daarom in al jouw uitingen zien waarom jouw product hét product is dat mensen nodig hebben.

Tip 2: Wees transparant en betrouwbaar

Nog steeds geldt: actions speak louder than words. Dus je kunt jouw bedrijf of product nog zo goed op de kaart zetten, maar als je jouw beloftes niet nakomt, zien klanten er snel van af. Zorg er daarom voor dat je altijd eerlijk, transparant en betrouwbaar bent naar je klanten toe. Enneh, dat betekent ook jargon als compensatiemiddel achterwege laten, en gewoon een toegankelijk verhaal voor iedereen vertellen.

Laat bijvoorbeeld zien wie het gezicht is achter je bedrijf of product. En wat is er precies duurzaam aan jouw concept? Wat betekent die eerlijke prijs? En heb je keurmerken waar je aan voldoet? Toon ze dan! Door transparant te zijn, creëer je vertrouwen.

Tip 3: Creëer een gunfactor

Consumenten zijn sneller geneigd om een product te kopen bij een bedrijf dat ze betrouwbaar en sympathiek vinden. Het prijskaartje is dan minder belangrijk. In een winkel is die gunfactor makkelijker toe te passen: je stelt klanten op hun gemak, biedt ze iets te drinken aan en denkt graag met ze mee. Maar in die online jungle van merken en producten kun je niet laten zien hoe sympathiek je nou werkelijk bent.

Stuur daarom regelmatig nieuwsbrieven, geef eens iets extra’s aan je klant, laat regelmatig de personen achter het bedrijf zien en zorg dat je een goede klantenservice hebt die jouw klanten te woord staat. Alles voor de gunfactor!

Tip 4: Onderdeel van een groter geheel

Mensen zijn graag onderdeel van een community, van een groter geheel. Het is dan ook goed om in al jouw uitingen dat groepsgevoel terug te laten komen, zodat je mensen aanzet tot actie. Laat dus vooral merken hoe het is om onderdeel te zijn van jouw community.

En nu is het tijd om aan de slag te gaan! Laat jouw klanten verder kijken dan de prijs en onderscheid jezelf van de rest. Hulp nodig om de juiste woorden op papier te krijgen? We helpen je graag: neem gerust contact met ons op!

Meer schrijftips?

Wil je elke week schrijftips in je inbox? Zodat jij de beste teksten schrijft die je kunt?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Powered by WhatsApp Chat

× App ons!