Skip to main content
Blogposts

Beeldschermlezers blijven boeien: 10 tips

By augustus 25, 2020april 1st, 2021No Comments

Beeldschermlezers blijven boeien: 10 tips

Beeldschermlezers blijven boeien: 10 tips

Leestijd 6 minuten
Geschreven door Kris

Leestijd 3 minuten
Geschreven door Kris

Beeldschermlezers zijn misschien wel het lastigste publiek ooit. Ze zijn namelijk ontzettend snel afgeleid. Eerder gaven we al twee handige trucjes die je kunt toepassen om de aandacht ook bij online teksten vast te houden. Vandaag laten we je met 10 tips zien hoe je heel gemakkelijk beeldschermlezers kan blijven boeien. 

Je kent het zelf vast ook: als je van een beeldscherm leest, dan heb je toch nét wat minder aandacht voor een tekst dan wanneer je deze van papier zou lezen. Beeldschermlezers lezen meestal scannend. Je bekijkt een pagina vluchtig, leest de kop en de eerste zin, wat tussenkopjes en je kijkt naar de afbeeldingen. Tenminste, als je niet getriggerd wordt om de tekst écht goed te lezen. Is het verhaal niet boeiend of past het niet bij jouw belevingswereld? Dan scroll en klik je lekker door.

Maar wat als jouw belangrijke boodschap nu juist wel de aandacht van al die luie beeldschermlezers verdient? Die ene belangrijke landingspagina of dat blog waarmee je hoopt veel conversie te bereiken? Of die pagina met informatie die je lezers écht moeten begrijpen? Als je jouw boodschap niet boeiend weet te maken, dan pikt je doelgroep die ook niet op.

Zo blijf je beeldschermlezers boeien

Aandacht trekken én vasthouden is dus ontzettend belangrijk. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Wij geven je vandaag 10 handige tips voor jouw webteksten. Hiermee vergroot je de kans dat je lezers lekker blijven hangen op jouw webpagina en dus jouw boodschap begrijpen.

1. Zorg voor een goede titel

Wat is het eerste dat je lezers scannen? Juist, de titel! Dat is dus precies de plek waar jij meteen de aandacht van je lezers moet grijpen. Kies dus een kop die lekker opvalt, maar die ook meteen laat zien waar de tekst over gaat. Een pakkende titel verrast je. Het trekt de aandacht, maakt je lezers nieuwsgierig en nodigt ze uit tot lezen. Want dat wil je: lezers die niet alleen over de kop van je verhaal scannen, maar je hele artikel in duiken. Vinden ze de kop al stom, dan slaan ze de tekst waarschijnlijk over.

Meer weten over hoe je de perfecte kop schrijft? Lees het in deze blog.

2. Gebruik eenvoudige woorden

Ja, we zeggen het nog maar een keer: gebruik niet te moeilijke woorden! Vermijd vakjargon, ambtelijk taalgebruik of andere woorden die je doelgroep niet begrijpt. Bijna alle lezers (ook die managers van jouw kantoor) lezen het liefst een tekst met veel voorkomende en gemakkelijke woorden. Dat noem je ook wel schrijven op B1-niveau. Op die manier weet je zeker dat je boodschap goed overkomt. Want als een lezer struikelt over een woord of de tekst niet begrijpt, dan scrollt hij gewoon door.

Meer weten over eenvoudig taalgebruik?

  • Lees hier waarom spreektaal zo belangrijk is
  • Lees hier en hier meer over schrijven op B1-niveau
  • Lees hier een blog met alternatieven voor ambtelijk taalgebruik

3. Eén onderwerp per pagina

Beeldschermlezers boeien doe je door een goede structuur te gebruiken in je teksten. Dat betekent dat iedere pagina ook echt maar over één onderwerp gaat. Zo maak je een duidelijk en behapbaar verhaal.

4. Begin de tekst met een korte samenvatting

Bewaar je conclusie niet voor het laatst, maar begin ermee. Vinden je lezers alleen maar handig! Begin je tekst dus altijd met een korte samenvatting. Wat wil jij je lezers vertellen in deze tekst? Zo weten ze precies waar ze aan toe zijn en is de kans dat ze afhaken veel kleiner.

5. Verdeel je tekst in alinea’s

Beeldschermlezers houden niet van hele lappen tekst! Ziet je tekst er onoverzichtelijk en vooral heel erg lang uit? Dan beginnen ze daar niet eens aan. Verdeel je tekst dus onder in korte alinea’s en scheid deze met een paar witregels. Zo ziet het er meteen een stuk luchtiger en beter behapbaar uit.

6. Eén onderwerp per alinea

We zeiden het net al: één onderwerp per pagina. En we gaan nog een stapje verder. Op die pagina behandel je vervolgens één subonderwerp per alinea. Ook dat zorgt er weer voor dat je verhaal overzichtelijk blijft. Zo weet je zeker dat je lezers de draad niet kwijtraken en vervolgens afhaken.

Meer weten over structuur en alinea’s? Lees het in deze blog.

7. Gebruik tussenkopjes

Weet je wat al die scannende lezers fijn vinden? Houvast in de tekst! En dat kun je geven door tussenkopjes te gebruiken. In die tussenkopjes geef je weer aan waar de alinea’s eronder over gaan. Fijn, want dan weten die ongeduldige lezers een beetje wat hen te wachten staat.

8. Gebruik duidelijke links

Niets zo vervelend als een link in een tekst waarvan de lezer geen idee heeft waar die naartoe leidt. Vermeld dat er dus altijd even netjes bij. En pro-tip: zorg dat je links altijd openen in een nieuw tabblad. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat die snel afgeleide lezers helemaal niet meer terugkomen naar je oorspronkelijke verhaal. En dat is niet de bedoeling!

9. Ondersteun je boodschap met afbeeldingen

Niks trekt de aandacht als een fijne afbeelding. Geef je lezer ook wat om naar te kijken dus! Kies wel voor een afbeelding die je boodschap versterkt en niet voor een willekeurig opvallend plaatje, want dat leidt alleen maar af van wat je wilt vertellen. En misschien kun je jouw verhaal wel ondersteunen met een grafiek of tabel?

10. Zorg voor een goede call-to -action

Uiteindelijk heb je altijd een doel met jouw online tekst. Je wilt dat je lezers iets doen, begrijpen, of aanschaffen. Maak het die lezers dus heel gemakkelijk om dat ook te kunnen doen. Dan doe je bijvoorbeeld met een duidelijke call-to-action. Vaak is dat een knop die je bezoekers uitnodigt om door te klikken. Naar jouw landingspagina, contactpagina, het inschrijfformulier voor een nieuwsbrief of misschien wel een product in je webshop.  Meestal staan deze CTA’s op een duidelijke plek: op de homepage, op blogpagina’s of onderaan artikelen.

Meer weten over hoe je een goede call-to-action schrijft? Lees deze blog.

 

Ben je helemaal bij het einde van deze blog beland? Dan heb je zelf dus gemerkt dat de 10 tips werken! Zie je hoe wij beeldschermlezers blijven boeien en de tips zelf ook toepassen?

Meer weten over aandacht vasthouden met goede teksten? 

Of andere vragen over webteksten? Neem direct contact op! Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief met elke week onze liefde voor letters vertaald naar schrijfinspiratie voor jou!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

×

Hoi!

Wil je meer weten over Letterdesk, kunnen wij je ergens mee helpen of wil je gewoon eens kennismaken? App ons door hieronder op een van onze collega's te klikken!

× App ons!